Fashion Revolution Week

Fashion Revolution Week: trek jij met een gezond geweten je kleren aan?

Maandag was het exact vier jaar geleden dat de Rana-Plaza textielfabriek in Bangladesh instortte en daarmee meer dan 1100 slachtoffers maakte. Er werd meteen aan de alarmbel getrokken en Fashion Revolution WeekΒ ontstond.

Tot enkele jaren terug, wisten we weinig over de toestandΒ van naaiateliers hier duizenden kilometers vandaan. Wilden we het wel weten? Die bewuste 24 april 2013 schopte daarom hard tegen de schenen. EenΒ bikkelharde confrontatie met de schrijnende omstandigheden, daarΒ waar ons laatste lentejurkje gemaakt werd. Vrouwen en kinderen naaien er onze bloesjes en rokjes in onveilige situaties voor een schamel loon.

Fashion Revolution Week is er nu om ons – terecht- een geweten te geven. De hashtag #whomademyclothes roept de modesector tot de orde. Er wordt opgeroepen om tijdens deze week een dag onze kleren binnenstebuiten te dragen zodat iedereen weet van waar onze kleren komen.

Fashion Revolution Week
Via Fashion Revolution Week

Fashion Revolution Week publiceert jaarlijks de Fashion Transparency Index waarin 100 modebedrijven gerangschikt worden volgens hun inspanningen om transparant te communiceren over hun productielijnen. Nog steeds zijn er veel te veel merken die er niet openlijk voor uitkomen waar ze hun kledij laten maken. Het merk met de beste score haalde niet eens de helft van de te verdienen punten en dat is schrijnend.

De minste transparante bedrijven zijn bijvoorbeeld Abercrombie & Fitch, Ralph Lauren, Michael Kors, Prada, Lacoste, Forever 21, Chanel en Dior. Merken die beter scoorden waren Adidas, Reebok, Marks & Spencer, H&M en Puma.

JBC speelde hierop in en lanceerde deze week de I AM collectie met een transparantietool. Die biedt klanten de mogelijkheid om na te gaan van waar hun kleren komen. Β Je geeft je kledingstuk in en de website laat je zien welke weg jouw favoriete kledingstuk al heeft afgelegd. Deze collectie wordt gemaakt met zoveel mogelijk milieuvriendelijke materialen.

Er is nog veel werk aan de winkel. Mensen blijven te onverschillig over de levenskwaliteit van anderen. Alles moet steeds goedkoper en sneller. Daarom zou het elke week Fashion Revolution Week moeten zijn.

Lees ook:

Partner Content

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."