Nieuwe schooljaar
© Getty Images

Je kind met een gerust hart naar school sturen? Kinderpsychologe Klaar Hammenecker weet raad!

Door Diny Thomas

Nog enkele dagen en kinderen lopen weer vrolijk met de boekentas op de rug de klas binnen. Al zal het zeker geen gewoon schooljaar worden, nu het coronavirus de wereld nog steeds in z’n greep houdt. Kinderpsychologe Kaat Hammenecker geeft tips hoe je er als ouder toch het beste van maakt.

Je kind vanuit je veilige bubbel weer naar school sturen, kan angstaanjagend zijn. Hoe zet je je als mama en papa over die angst?

“Dat is natuurlijk niet makkelijk. Al helemaal niet als je als ouder van nature wat bezorgder of angstiger bent.

TIPS:

  • Een belangrijke tip: wees altijd realistisch, ook al leven we momenteel in turbulente en moeilijke tijden. Laat je angst de werkelijkheid niet vertroebelen en vertrouw op de mensen die de coronacrisis in goede banen leiden. Marc Van Ranst en de andere experten hadden nooit toestemming gegeven om de scholen terug te openen, mocht het te gevaarlijk zijn.
  • Laat dokter Google links liggen, en laat je zeker niet meeslepen door andere mama’s en papa’s die hun bezorgdheden spuien op de sociale media.
  • En onthoud: de kans dat je kind besmet raakt is zo klein, dat het niet opweegt tegen een sluiting van de scholen. Want je kind opnieuw wekenlang in huis opsluiten, is nefast voor hun ontwikkeling. Uiteindelijk draait het om het welzijn van je kind, en niet om je eigen angsten.”

En wat als je kind angstig is?

“Dan is het belangrijk om te kijken wat je kind nodig heeft om wél met een veilig gevoel naar school te gaan. Misschien weet je zoon of dochter gewoon niet goed wat te verwachten. Kinderen hebben graag voorspelbaarheid.

TIPS:

  • Vraag eens aan de juf hoe de eerste schooldag precies zal verlopen, en welke veiligheidsmaatregelen ze nemen?
  • Als je kind bang is van het virus zelf, dan bestaan er tal van leuke filmpjes, kinderliedjes en prentjes om het allemaal wat vatbaarder te maken.
  • Wat je ook altijd kunt doen, is vragen aan de school om een proefdag te lopen. Dat je de laatste dag van de vakantie al eens met je kind naar de school gaat om alle stapjes te overlopen.
  • Als ouder is het natuurlijk nog belangrijker om zelf vertrouwen uit te stralen. Je kunt zeggen dat de juffen en meesters perfect weten wat ze doen, dat de school voorbereid is op het nieuwe schooljaar. Als je panisch reageert en geen enkele deurklink durft vastnemen of elke vijf minuten je handen ontsmet, dan gaat je kind je gedrag kopiëren.”

Mama’s en papa’s van instappers gaan geen makkelijke dagen tegemoet, als ze hun kind al aan de schoolpoort moeten achterlaten.

“Heel veel scholen zijn op zoek naar alternatieven om de eerste schooldag van instappers en kleuters zo aangenaam mogelijk te maken. Sommigen zijn al even mogen gaan piepen in de klas, anderen kregen een virtuele rondleiding. Het zijn vooral de mama’s en papa’s die het er moeilijk mee zullen hebben. Maar de instappers zelf, die wéten niet beter.

Voor kleuters die vorig jaar wél hand in hand tot in de klas liepen met een van de ouders, zal het een hele aanpassingen zijn, nu het niet meer mag.

TIPS:

  • Zet je kleine spruit af met een ander instappertje, zodat ze niet alleen zijn.
  • Of stop een zakdoek met een vleugje van je parfum in de boekentas, of spuit een beetje op de pols. Zorg dat je nabij bent, ook al moet je afstand houden.”

Heel wat ouders maken zich zorgen dat hun kind een leerachterstand heeft opgelopen tijdens de lockdown.

“Een terechte bezorgdheid. Daarom hebben de scholen de aanbeveling gekregen om de kinderen te screenen. Zo kunnen ze zien waar elk kind staat. Het is geen slecht idee om de eerste schooldag daar al even naar te polsen, zo weet je meteen waar je aan toe bent. Stel dat je vermoedt dat je kind achterop hinkt en je je zoon of dochter overlaadt met extra oefeningen of leeskwartiertjes, en achteraf blijkt dat hij of zij perfect kan volgen in de klas, dan maak je je kind -weliswaar onbewust- onzeker. En dat is wel het laatste wat je wilt.”

Voor kleuters die naar de lagere school gaan, lagere schoolkinderen die naar het middelbaar gaan of middelbare scholieren die naar het hoger onderwijs gaan, zijn het spannende tijden. Hoe ga je daarmee om in tijden van corona?

“De grote vraag is hoe belangrijk dat overgangsmoment voor je kind zelf is. Voor sommigen is het een fait divers, geen big deal. Dan moet je daar als ouder ook niet te veel van maken. Bespeur je toch een beetje stress? Probeer er dan achter te komen waarvoor je kind stress heeft. Is hij of zij bang dat het te moeilijk gaat zijn? Heeft je zoon of dochter schrik voor het coronavirus? Of zijn ze bang omdat ze tussen de grote loebassen van het laatste jaar moeten lopen? Dan kun je je kind de geruststelling geven die het nodig heeft.”

De middelbareschoolkinderen gaan misschien week om week les volgen, het co-schoolschap genoemd. Een zware dobber voor die leerlingen, niet?

“Klopt. Kleine kinderen zijn vaak veerkrachtig en pikken al snel de draad weer op. Maar de adolescenten, dat is een heel ander verhaal. Om tot leren te komen, is er een bepaalde mate van welbevinden nodig. Je moet je dus goed in je vel voelen om nieuwe dingen te kunnen leren. Dat komt in gevaar als middelbare scholieren niet voltijds naar school kunnen gaan. Pubers hebben vrijheid nodig: op de bus wat bijpraten met kameraden, na school nog met de vriendengroep een worstenbroodje gaan halen bij de bakker of gewoon blijven plakken aan de fietsenstalling. Die ‘puberstreken’ zorgen voor de ontwikkeling van hun identiteit. En dat dreigt grotendeels weg te vallen.

TIPS:

  • Het is belangrijk dat ouders van adolescenten de vinger aan de pols houden, toch zeker wat betreft het welbevinden van hun kind.
  • Laat je zoon of dochter ’s avonds uren chatten met vrienden, laat ze een fietstochtje maken met de buurjongen en laat ze op woensdagnamiddag naar het skatepark gaan. Ook al is het tegen je oorspronkelijke principes. Pubers zijn gesteld op hun privacy, geef hen die ook.”

Week om week thuis studeren, het is als puber niet simpel. Hoe zorg je ervoor dat je kind zich blijft inzetten voor school?

“Je kind motiveren doe je volgens het abc-model, wat staat voor ‘Autonomie’, ‘verBinding’ en ‘Competentie’. 

TIPS:

  • Laat je kind zelf beslissingen nemen. Vraag dus niet om de vijf minuten of het huiswerk al gedaan is, of loop niet te vitten dat ze nog áltijd niet aan die ene schooltaak zijn begonnen.
  • Niet alleen autonomie, maar ook vertrouwen is belangrijk om gemotiveerd te blijven. Laat dus zien dat je in hem of haar gelooft.
  • En tot slot moet je kind kunnen doen wat binnen de mogelijkheden ligt. Het mag niet té moeilijk zijn, maar ook niet té makkelijk. En daar wringt vaak het schoentje. Sommige leerlingen zijn goed in wiskunde omdat ze in de klas duidelijke instructies kregen van de leerkracht. Thuis valt dat weg, en gaan die oefeningen plots heel wat minder vlot. Die kinderen hebben die begeleiding meer nodig dan andere kinderen.

Nu, als ouder mag je je kind nog zoveel motiveren als je wilt, als de school niet meewerkt, dan is het einde verhaal. Tijdens de lockdown waren er jammer genoeg leerkrachten die vrijblijvende taken gaven. Als je tegen een vijftienjarige – die liever slaapt en spelletjes speelt dan huiswerk maakt – zegt dat iets mag, maar niet móet, dan komt er van die opdracht weinig in huis. En je kunt ze ook geen ongelijk geven. Het is dus niet alleen aan de ouders, maar ook aan de school om de leerlingen gemotiveerd te houden.”

In het boek Wat elk kind nodig heeft gaat kinderpsychologe Klaar Hammenecker terug naar wat de essentie is van opvoeden. Bestel jouw exemplaar via hier.

NOG INTERESSANTE SCHOOLWEETJES:

Volg ons op FacebookInstagramPinterest en schrijf je in op onze nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van alle nieuwtjes!

Partner Content

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."