Onderwijshervorming: wat verandert er écht volgend schooljaar?
De Vlaamse regering werkte een hervorming van het secundair onderwijs uit. Die is ondertussen goedgekeurd. Maar wat verandert er vanaf 1 september 2018?
Studeren met een duidelijk doel
Elke leerling zal een studierichting kunnen kiezen die duidelijk gericht is op een van volgende drie doelen:
- Doorstromen naar het hoger onderwijs
- Voorbereiding op de arbeidsmarkt
- Een mix van beide opties
Van 29 studiegebieden naar 8 studiedomeinen
Leerlingen van de tweede en derde graad van het secundair onderwijs zullen in de toekomst een richting kunnen kiezen binnen acht studiedomeinen:
- Taal en cultuur
- STEM (Science, Technology, Engineering, Mathematics)
- Kunst en creatie
- Economie en organisatie
- Maatschappij en welzijn
- Sport
- Voeding en horeca
Vooral in de tweede graad zullen de studierichtingen transparanter worden. De regering beslist daar het onderwijs om te vormen naar 75 studierichtingen. Dat zijn er een kwart minder in vergelijking met het huidige systeem.
In de derde graad zijn de veranderingen kleiner, net omdat specialisatie en voldoende keuzevaardigheden erg belangrijk zijn in de laatste jaren van het hoger secundair onderwijs.
Zalmmodel om over te schakelen
En wat met de eerste graad? Een beetje technisch verwoord, maar wel goed om weten: in het onderwijs wordt in de eerste graad altijd gesproken over een A-stroom en B-stroom.
In de A-stroom starten de meeste leerlingen. Het is een gewone start, zonder extra begeleiding of voorbereiding. In het voorstel van de Vlaamse regering kunnen de leerlingen daarbij kiezen uit 11 basisopties.
De B-stroom is een start voor leerlingen met specifieke noden. Zoals studenten die niet geslaagd zijn in het laatste jaar lager onderwijs. Ze volgen bijvoorbeeld een beroepsvoorbereidend jaar. Voor deze groep leerlingen zullen er 7 opties uitgewerkt worden.
Waar het vroeger moeilijker was om van de B-stroom naar de A-stroom over te schakelen, zal dat nu makkelijker worden. Als leerlingen uit de B-stroom naast hun eigen eindtermen ook voldoen aan concrete uitbreidingsdoelen, dan kunnen ze alsnog overstappen naar de A-stroom.
Gemengde reacties
De reacties op de hervormingen zijn gemengd. Het grootste puntje van kritiek? De keuze die je maakt vanaf het eerste jaar secundair. Tegenstanders hadden de eerste graad van het secundair toch graag algemener gezien.
Bron: De Morgen – Beeld: Getty Images