Opvallend: 1 op de 5 Belgen voelt zich verloren in digitale samenleving
Online je facturen betalen of een e-mail versturen. Voor 1 op de 5 Belgen is het een ware struggle. En dit terwijl de samenleving steeds meer inspeelt op digitaal.Β
Uitsluiting neemt toe
Dat blijkt uit een online-bevraging van de Gezinsbond en Ouderenorganisatie OKRA bij 1000 Belgen. Maar liefst 22 procent van de ondervraagden voelt zich vaak hulpeloos. Verontrustend, aangezien de federale overheid tegen 2020 helemaal digitaal wil werken.
De organisaties waarschuwen dan ook dat een grote groep mensen niet mee kan in onze snel digitaliserende samenleving, wat de kans op uitsluiting vergroot.
Alles wordt digitaal
Overschrijvingen en betalingen verrichten, e-mails versturen, inkopen doen: tegenwoordig gebeurt alles via het internet. Iets wat de meerderheid van de ondervraagden frustreert (53 procent). Ze handelen zelden tot nooit administratieve aanvragen online af, en 40 procent stoort zich aan de beperkte mogelijkheden om telefonisch of via het loket zaken te regelen met overheidsadministraties.
Ruim één op de tien vreest zelfs voor zijn job, omdat ze niet kunnen volgen en achterlopen op de digitale vooruitgang.
Meer sensibilisering en informatie
Gezinsbond en OKRA pleiten dan ook voor meer sensibilisering, informatie Γ©n opleidingen. “Zolang niet iedereen mee is of kan met de digitale revolutie, is het belangrijk om in alternatieven te voorzien. Ook wie geen computer heeft, moet blijvend kunnen gebruikmaken van rechtstreekse contacten via telefoon of loket en papieren documenten. Tot slot valt ook op dat zowat alle respondenten, dus ook zij die al volop mee zijn, aangeven dat een goedkopere internetaansluiting hen zou aansporen om vaker gebruik te maken van digitale tools”, zegt Ellen Ophalvens van OKRA.
Bron: De Morgen. Beeld: GettyImages