Pestprobleem Vlaanderen

Pestgedrag op school? 4 op de 10 schooldirecteurs zien het wekelijks

Door Diny Thomas

Pesten, het blijft een groot probleem. Maar liefst vier op de tien directeurs krijgt elke week te maken met pestgedrag op school, en dat maakt van ons land een van de slechtste leerlingen in Europa. Maar er is ook goed nieuws. 

Of Vlaanderen kampt met een serieus pestprobleem? De cijfers beloven toch niet veel goeds. Maar liefst veertig procent van de bevraagde schooldirecteurs krijgt elke week, en dan vooral in de eerste graad van het secundair onderwijs, wel te maken met pestgedrag. Dat is meer dan tien procent meer dan vijf jaar geleden. In het lager onderwijs gaat het om drie op tien.

Niet alleen leerlingen onderling

De manier van pesten is wel drastisch veranderd. Vroeger ging het om uitsluiten, schelden en soms zelfs fysiek geweld. Vandaag gebeurt het pestgedrag vooral digitaal, via sms of de sociale media.

En niet alleen tussen leerlingen onderling. Want ook leerkrachten krijgen steeds meer te maken met intimidatie. 12,5 procent van de directieleden zegt wekelijks te maken te krijgen met een geval van intimidatie of verbaal geweld tegen leerkrachten, of ander schoolpersoneel.

Een les van een half uur

Maar niet alleen pestgedrag, intimidatie en verbaal geweld tegenover de leerkrachten blijkt een probleem te zijn. Ook op vlak van discipline is er nog heel wat werk aan de winkel. Vier op de tien leerkrachten uit de eerste graad van het secundair onderwijs geven aan dat ze hun klas maar moeilijk stil krijgen, of dat leerlingen hen vaak onderbreken.

Niet alleen vervelend voor de leerkrachten zelf, want leerlingen krijgen daardoor alsmaar minder les. Eén lesuur duurt normaal gezien vijftig minuten, maar daarvan wordt er slechts 37,5 minuten effectief lesgegeven. De rest van de tijd wordt gebruikt voor administratieve taken, en om de klas helemaal rustig en stil te krijgen.

De oorzaak? De scholen die steeds diverser worden. Vooral leerkrachten die lesgeven in scholen waar meer leerlingen zitten met een zwakkere economische achtergrond, of met een migratieachtergrond, ondervinden meer problemen op het vlak van discipline.

Gemotiveerde leerkrachten

Niet echt bemoedigende cijfers, maar er is ook reden om te vieren. Want uit het rapport van de OESO blijkt dat de Vlaamse leerkrachten veel enthousiaster zijn dan hun collega-leerkrachten in het buitenland. Niet alleen voor de mooie verloning en de vakantiedagen, maar vooral omdat ze kinderen en jongeren willen helpen om op een goede manier te groeien in het leven. Een gemotiveerde leerkracht, die is goud waard!

Bron: VRT NWS – Beeld: Getty Images 

LEES OOK:

Volg ons op FacebookInstagramPinterest en schrijf je in op onze nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van alle nieuwtjes!

Partner Content

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."