Waarom we zo houden van reality-tv
Reality-tv is alomtegenwoordig: de Verhulstjes, Expeditie Gooris, Château Planckaert, de Vermeires… Waarom kijken we er zo massaal naar? En wat is nu precies de aantrekkingskracht van reality-tv? We vroegen het aan Johan Tuyaerts, docent mediatrends aan Thomas More en het RITCS.
Waarom is reality-tv zo populair?
Docent Johan Tuyaerts: “Reality-tv is al een aantal jaren erg populair én succesvol. Het is een genre dat overal ter wereld te zien is. Kijkers vinden het leuk omdat je het echte leven van een persoon te zien krijgt in herkenbare, gelijkaardige situaties. Als mens identificeer je je graag met anderen en zie je graag dat er bij die anderen ook eens iets fout kan lopen of iets gebeurt wat ze niet onder controle hebben.”
“Reality-tv bevat bovendien alle aspecten van een goed programma: drama, liefde, emoties en conflict. Dat maakt het genre zo aantrekkelijk. Je voelt ook empathie met de ‘hoofdrolspelers’. Zeker de reality-reeksen met BV’s zijn daarom populair: je krijgt een inkijk in hun leven en beseft dat zij ook maar gewone mensen zijn. En de aanwezigheid van verschillende generaties in zo’n familie zorgt ervoor dat zowel jong als oud naar reality-programma’s kijken.”
Waarom zien tv-zenders er zoveel in?
“Reality-tv geeft vooral de kijkcijfers een boost. Het publiek kan bijna niet anders dan de Verhulstjes of de Vermeires live op tv bekijken, want als je uitgesteld kijkt, kun je de volgende dag niet meepraten met de rest. Daarnaast kunnen deze programma’s seizoenenlang meegaan en blijf je als zender je kijkers behouden. Als laatste vormt dit soort programma’s ook een antwoord op de grote concurrentie tussen de verschillende zenders. Toen Play4 met de Verhulstjes kwam, moest vtm wel een bekende familie kiezen om hier ook een programma over te maken. En als de Verhulstjes niet zo goed onthaald waren bij het publiek, dan zouden de Vermeires er nooit geweest zijn.”
Niet iedereen houdt ervan. Waarom zijn er ook veel negatieve reacties?
“Omdat reality-tv zo veel bekeken en besproken wordt, zullen er altijd fans en haters zijn. Niet alleen fans vertellen vol enthousiasme wat ze van een bepaald programma vinden, maar ook de haters geven graag hun mening en hebben er nood aan om te ventileren. Zowel de positieve als negatieve commentaar is superbelangrijk voor de televisiezenders, want slechte reclame is ook reclame. Hoe meer reacties, hashtags en posts op sociale media, hoe beter voor het programma. En of dat erg is voor die BV’s zelf? Zij weten natuurlijk dat er discussie kan ontstaan wanneer ze een programma over zichzelf laten maken en kunnen vaak beter tegen die negatieve reacties.”
Meer over televisie en bv’s:
- 5 manieren om je televisie stijlvol in je interieur te verbergen
- James Cooke: “Het idee dat ik er niet zou zijn als er iets met mama zou gebeuren, was ondraaglijk”
- Nieuwsanker Fatma Taspinar: “Ik ben best brutaal, maar beleefd brutaal. Het ergste wat er kan gebeuren is dat je een ‘nee’ krijgt”
Volg ons op Facebook, Instagram, Pinterest en schrijf je in op onze nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van de beste groentips en wooninspiratie!