Klopt het dat een kind ook iets kan leren door te gamen?

Klopt het dat een kind ook iets kan leren door te gamen? Deze vraag stelden we aan Telidja Klaï, expert rond alles wat met kinderen en media te maken heeft.

Wie is Telidja?

Telidja Klaï studeerde in 1997 af als klinisch kinder- en ontwikkelingspsychologe aan de VUB. Haar doctoraat schreef ze over de communicatie tussen ouders en kinderen over relaties en seksualiteit. Telidja is een expert rond alles wat met kinderen en media te maken heeft. Zo ook over cyberpesten.

Vandaag werkt Telidja als aanbodverantwoordelijke en huispsychologe voor kinderzender Ketnet. Samen met een team van specialisten is ze verantwoordelijk voor de selectie, coproductie en aankoop van alle kinder- en jeugdreeksen die de zender maakt en/of uitzendt én bepaalt ze mee de kernwaarden die Ketnet als ‘zender voor kinderen’ wil voorstaan en uitdragen.

Klopt het dat een kind ook iets kan leren door te gamen?

Telidja Klaï: “Heel veel games bestaan uit constructiespel, creativiteit, virtuele relaties met andere kinderen en problem solving. We mogen dus zeker concluderen dat ze er iets van kunnen opsteken.

Dat geldt trouwens niet alleen voor de grote kids, maar ook voor de allerkleinsten. Als je bijvoorbeeld kijkt naar Ketnet Junior en de applicaties die zij bieden voor jonge kinderen, dan zien we dat deze de fijne motoriek stimuleren, en dat probleemoplossend denken en trial and error er ook aan bod komen. Hoe ouder ze worden, hoe complexer de vaardigheden zullen zijn die gevraagd worden in een spel.”

Gamet mijn kind niet té veel?

Telidja Klaï: “Als jouw kind zijn activiteiten in balans uitoefent, gamen geen invloed heeft op zijn of haar functioneren, en jij als ouder perfect weet waar hij of zij mee bezig is, is er in principe geen probleem.

Het wordt eerder problematisch als:

  • kinderen niets anders meer willen doen.
  • ze te laat op een activiteit toekomen of zelfs niet meer komen opdagen.
  • je totaal niet weer waar jouw zoon of dochter mee bezig is.

In dit geval zullen er uiteraard een aantal beperkingen moeten worden opgelegd.”

Klopt het dat games kinderen asociaal maakt?

Telidja Klaï: “In heel veel games is er een sociale component aanwezig. Hierbij denk ik aan spelletjes zoals: Fortnite, Minecraft of TikTok. Kinderen moeten daar interageren met elkaar om tot het constructiespel te komen. En ze gaan elkaar hierbij vaak oplossingen aanreiken, dus we mogen absoluut besluiten dat gamen niet asociaal maakt.

Het is natuurlijk wél zo dat er een evenwicht moet zijn tussen gamen en andere sociale activiteiten waar kinderen elkaar face to face zien.”

Leestip

Wil je meer weten over kinderen en gamen, of zit je nog met vragen? Dan is dit boek van Koen Schobbers en Deirdre Endhoven een aanrader. Het is opgebouwd als een verzameling van vragen en antwoorden (die telkens wetenschappelijk onderbouwd zijn). Bekijk het hier.

Ook interessant:

Volg ons op FacebookInstagramPinterest en schrijf je in op onze nieuwsbrief (onderaan de homepage) om op de hoogte te blijven van alle nieuwtjes!

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."