De voorbije maanden waren voor alle leerlingen een ongewone periode. Ze gingen maanden niet naar school, kregen digitaal afstandonderwijs en gingen maar net voor de zomer (gedeeltelijk) terug naar hun klas. En niet elke leerling zal op dezelfde manier uit die periode terugkomen. Sommigen zullen een leerachterstand hebben opgebouwd, sommigen liepen misschien emotionele schade op tijdens de lockdown of komen met weinig zin terug naar school.
“We moeten weten waar er extra ondersteuning nodig is en waar we op moeten focussen om het leren te kunnen verderzetten.”
Raymonda Verdyck, Gemeenschapsonderwijs
Scholenkoepels willen leerlingen evalueren in september
De onderwijskoepels willen graag snel een overzicht krijgen van welke leerlingen welke noden hebben, en raden de scholen daarom aan om hun leerlingen te evalueren bij het begin van het schooljaar. Hoe de leerkrachten dat precies doen, kunnen ze zelf kiezen. “Er is een heel gamma aan mogelijkheden. Het kan gaan om testen, maar evengoed ook groepswerken of gesprekken”, zegt Raymonda Verdyck van het Gemeenschapsonderwijs. “We weten dat er grote verschillen zullen zijn tussen wat leerlingen verworven hebben. Het is een gebruik dat we ook in andere schooljaren hebben. Nu zal dat intenser gebeuren. We moeten weten waar er extra ondersteuning nodig is en waar we op moeten focussen om het leren te kunnen verderzetten.”
“Er zullen grotere verschillen zijn dan andere jaren. We moeten achterstand goedmaken en werk maken van een goede groepssfeer.”
Verschillen tussen leerlingen wegwerken
Hetzelfde verhaal horen we bij het Katholiek onderwijs. “Heel wat specialisten zeggen ons dat er toch wel wat verschil zal zijn tussen de leerlingen. Grotere verschillen dan andere jaren”, zegt directeur-generaal Lieven Boeve. “Leraren kunnen gewone toetsen gebruiken of nieuwe taken ontwikkelen waarbij ze goed kijken wat leerlingen precies kunnen en niet kunnen. Het zal zaak zijn om via gericht onderwijs, met leerlingen apart of in kleine groep, toch die achterstand zo vlug mogelijk bij te werken, zodat ze het schooljaar vlug kunnen verderzetten en we achterstand kunnen goedmaken”, zegt Boeve.
Ook oog voor het emotionele welzijn
Maar er moet ook naar de emotionele toestand van de leerlingen gekeken worden. “Het zal zaak zijn om werk te maken van een goede groepssfeer. Om in te zetten op de verbindingen tussen de leerling en de leraar. “
Bronnen: De Standaard en VRT
Meer ’terug naar school’-tips:
- 6x hippe back-to-schooloutfit voor jongens en meisjes
- 10x hippe back-to-school boekentassen voor het nieuwe schooljaar
- Back-to-school-trend: schoolspullen in pastelkleuren
Volg ons op Facebook, Instagram, Pinterest en schrijf je in op onze nieuwsbrief (onderaan de homepage) om op de hoogte te blijven van alle nieuwtjes