Misleidende reclame gevaarlijk voor kinderen
Dringend actie nodig
Volgens de WereldgezondheidsorganisatieΒ zullen in 2025Β zeventig miljoen jonge kinderen kampen met overgewicht. Vooral kinderen uit gezinnen met een laag of gemiddeld inkomen zijn het slachtoffer. Obesitas kan ernstige gevolgen hebben voor de gezondheid. Het vergroot het risico op lichamelijke beperkingen en ziekten zoals diabetes, hart- en vaatziekten, spier-en gewrichtsaandoeningen en kanker. Daarnaast is er ook nog het psychologische aspect. EenΒ kind met overgewicht zit niet goed in zijn vel, is vaker moe en kan niet voluit meespelen met leeftijdsgenootjes.
No junkfood 4 kids
Reclame maakt de situatie nog erger. De manier waarop marketeers inspelen op kinderen is vaak agressief. Ze pushen ouders en kinderen te vaak richting ongezonde voeding. De Gezinsbond en Test-Aankoop willen ouders sensibiliseren en mobiliseren met deΒ actie ‘no junkfood 4 kids’. Β Hiermee bundelen ze enkele eisen voor de wetgever om reclame voor kinderen beter aan te pakken. Zo willen ze leuke tekenfilmfiguurtjes, actiehelden en stripfiguren verbieden op verpakkingen van ongezonde voeding. Ook willen ze reclame verbieden voor koekjes, chips, ijsjes en snoep die zich richt op kinderen jonger dan twaalf jaar. Ouders die met deze eisen akkoord gaan, kunnen zich achter de actie scharen door te reageren op deΒ Facebookpagina van Test-Aankoop.
Gezond eten is niet moeilijk
Onderzoek toont aan dat gezond eten helemaal niet lastig hoeft te zijn. De algemene aanbeveling is nog steeds de gekende voedseldriehoek. Voldoende water, graanproducten, groenten en fruit samen met veel beweging blijft de basis voor een gezonde levensstijl. Af en toe een snoepje of chips mag uiteraard,Β maar elke dagΒ junkfood liever niet!
Bron: who.int, nojunkfood4kids.be