Misleidende reclame gevaarlijk voor kinderen

Een ijsje van Piet Piraat of chips van Maya de Bij. Alleen al op de leuke verpakkingen zijn je kinderen dol. Een vragende blik is vaak genoeg om overstag te gaan. Maar probeer te doseren: meer dan een kind op tien lijdt aan overgewicht door te veel vet, suiker of zout.

Dringend actie nodig

Volgens de WereldgezondheidsorganisatieΒ zullen in 2025Β zeventig miljoen jonge kinderen kampen met overgewicht. Vooral kinderen uit gezinnen met een laag of gemiddeld inkomen zijn het slachtoffer. Obesitas kan ernstige gevolgen hebben voor de gezondheid. Het vergroot het risico op lichamelijke beperkingen en ziekten zoals diabetes, hart- en vaatziekten, spier-en gewrichtsaandoeningen en kanker. Daarnaast is er ook nog het psychologische aspect. EenΒ kind met overgewicht zit niet goed in zijn vel, is vaker moe en kan niet voluit meespelen met leeftijdsgenootjes.

No junkfood 4 kids

Reclame maakt de situatie nog erger. De manier waarop marketeers inspelen op kinderen is vaak agressief. Ze pushen ouders en kinderen te vaak richting ongezonde voeding. De Gezinsbond en Test-Aankoop willen ouders sensibiliseren en mobiliseren met deΒ actie ‘no junkfood 4 kids’. Β Hiermee bundelen ze enkele eisen voor de wetgever om reclame voor kinderen beter aan te pakken. Zo willen ze leuke tekenfilmfiguurtjes, actiehelden en stripfiguren verbieden op verpakkingen van ongezonde voeding. Ook willen ze reclame verbieden voor koekjes, chips, ijsjes en snoep die zich richt op kinderen jonger dan twaalf jaar. Ouders die met deze eisen akkoord gaan, kunnen zich achter de actie scharen door te reageren op deΒ Facebookpagina van Test-Aankoop.

Gezond eten is niet moeilijk

Onderzoek toont aan dat gezond eten helemaal niet lastig hoeft te zijn. De algemene aanbeveling is nog steeds de gekende voedseldriehoek. Voldoende water, graanproducten, groenten en fruit samen met veel beweging blijft de basis voor een gezonde levensstijl. Af en toe een snoepje of chips mag uiteraard,Β maar elke dagΒ junkfood liever niet!

Bron: who.int, nojunkfood4kids.be

Lees ook zeker:

Partner Content

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."