Je kent ze wel, die ellenlange wachtrijen aan de kassa. Geen pretje op vrijdagavond, na een drukke werkweek. Maar vanaf nu heb je nog een meer dan geldige reden om de winkelkar om te ruilen voor een avondje online shoppen vanuit je luie sofa. En wel deze:
Na een drukke werkdag staat niet iedereen te springen om langs de supermarkt te gaan. En gelukkig hoeft dat ook niet meer. Uit onderzoek is namelijk gebleken dat online boodschappen doen gezonder is dan wanneer je je fysiek naar de winkel begeeft.
Online shoppen= gezonder shoppen
Althans: dat is gebleken uit een onderzoek van de Marketingafdeling van de Faculteit Economie en Bedrijfskunde aan de Universiteit in Gent. Wie zijn boodschappen online doet, zou tot bijna zes procent aan ongezonde voeding besteden. Winkel je in de supermarkt, dan ligt dat percentage hoger: tot meer dan 10 procent. Volgens de onderzoekers ligt de presentatie van het product aan de basis.
Zintuigen beïnvloeden koopgedrag
Chips, chocolade, koekjes… Stap je een winkel binnen, dan is de kans groot dat je met een van deze lekkernijen naar huis gaat. Hoe komt dat? Een winkel is er op ingericht om consumenten te verleiden. Je zintuigen worden op elke hoek letterlijk op de proef gesteld.
De producten worden mooi gepresenteerd, ze zijn meteen tastbaar en je kunt eraan ruiken. De stap naar je winkelkarretje is dus maar een kleintje. Online zie je enkel een foto en kun je het product niet vastnemen of eraan ruiken. Je mist dus de zintuiglijke ‘beleving’ van de winkel en het product, wat uiteindelijk het verschil maakt op je rekening. Bovendien besteed je online meer aandacht aan grotere bedragen. Dit zet ook een financiële rem op impulsaankopen.
Voordelig voor iedereen
Online shoppen is niet meer weg te denken uit onze huidige maatschappij. En ook de supermarkten ontsnappen er niet aan. Voor zowel de verkoper als voor de consument biedt het een aantal voordelen. Gezonde voeding wordt alsmaar belangrijker. Op deze manier kan de verkoper de consument aanzetten om gezondere keuzes te maken.
Bron: DeRedactie.be
Lees ook: