Stickertjes op fruit en groenten: niet zo onschuldig?
Lekker, zo’n appel uit het vuistje. Maar wacht, eerst even het vervelende plakkerige stickertje verwijderen en de restjes afwassen. Goed nieuws, dit wordt binnenkort misschien voorgoed verleden tijd.
Wat een nutteloze verspilling, al die plakkertjes op appels, peren, avocado’s, bananen en noem maar op. Dat dacht ook het Nederlandse bedrijf Eosta, marktleider op het gebied van biologische groenten en fruit. Daarom ontwikkelden ze een methode van Natural Branding.
Laseren
Natural Branding is het laseren van fruit en groenten. Hierdoor wordt uit het buitenste laagje van de schil pigment verwijderd en krijgt het fruit een ingebrand logo. Zo wordt er niets aan het fruit toegevoegd, maar is de merknaam toch zichtbaar. Geen zorgen, er is geen invloed op de houdbaarheid of smaak van het stuk groente of fruit. Goed gevonden, toch?
Massaverspilling
Is deze ‘besparing’ dan geen druppel op een hete plaat? Eerste experimenten wijzen uit van niet. De Zweedse supermarkt ICA durfde als eerste mee in zee te gaan. Zij verkopen nu biologische avocado’s en zoete aardappelen met ingebrande logootjes. Alleen al door stickertjes voor de avocado’s achterwege te laten is er 217 kilometer aan plastic bespaard. Dat is zo’n 2000 kilo, omgerekend in CO2 komt dat neer op een autorit 1,3 keer de wereld rond.
Als dat geen motivatie is om voor eens en voor altijd die irritante stickertjes weg te laten!
Video
Lees ook:
- Hoe lang mag je voedsel bewaren in de diepvries?
- VIDEO: fruit snijden? Zo gaat het makkelijk!
- 1 portie fruit en groenten: hoeveel is dat nu eigenlijk?