Huiswerk: zin of onzin?
De discussie over de zin of onzin van huiswerk woedt weer in alle hevigheid na een facebookpost van zanger Wannes Cappelle. Daarin hekelt hij het nefaste effect van huiswerk. Een mening die gretig gedeeld werd op social media. Maar die zoals steeds voor- รฉn tegenstanders heeft.
Weinig meerwaarde
In zijn facebookpost (vorig jaar) beschrijft Wannes, zanger bij Het Zesde Metaal, dat huiswerk weinig meerwaarde biedt: “Onderzoek na onderzoek toont aan dat huiswerk geen zin heeft. Het verlengt de schooltijd, het vergroot de kloof tussen leerlingen met een goede en minder goede thuissituatie.”
Radio 1 liet daarop Martin Valcke, professor psychologie en pedagogie aan UGent, aan het woord tijdens ‘Hautekiet’: “Het gaat niet meer over wel of geen huiswerk, maar wel over welk huiswerk je meegeeft, aan welke kinderen je het meegeeft, in welke context, op welke manier het voorbereid moet worden, … Zeer genuanceerd dus, en het antwoord is dat ook.“
Een vraagstuk met veel nuances
Het antwoord op de vraag is dan ook niet zo eenvoudig, maar met een aantal factoren moet wel rekening gehouden worden, volgens professor Valcke:
Wat is het leereffect?
Valcke: “Onderzoek naar het nut van huiswerk kijkt meteen naar het leereffect ervan. En wanneer heb je leereffect? Wanneer er rechtstreekse feedback is. En die is er thuis niet. Dat is zo belangrijk voor kinderen, zeker in de lagere school.”
Huiswerk= bron van stress
“Huiswerk brengt bovendienย verwachtingen met zich mee. En dat veroorzaakt stress, zowel bij de kinderen, de ouders als de leerkrachten.
En dan komen we naadloos in de te drukke schema’s waarin onze kinderen zich moeten wurmen. Professor Valcke: “Kinderen zijnย too busy.ย Hun agenda zit te vol met school, hobby’s, sport, televisie, computer, … Dat brengt veel te veel druk met zich mee.”
Welk soort huiswerk?
Wat geef je dan mee als huiswerk? Hier zijn twee factoren zeer belangrijk, volgens Professor Valcke:
- “Huiswerk mag enkel en alleen gaan om het inoefenen en dus automatiseren van iets dat de kinderen zeker begrepen hebben. Niet om iets nieuws, of iets dat ze nog niet onder de knie hebben.”
- “Daarnaast is differentiatie per leerling nodig. In de meeste scholen krijgt iedereen hetzelfde huiswerk mee, maar niet iedereen is op hetzelfde moment klaar voor iets. Niet iedereen bereikt op hetzelfde moment dezelfde leerdoelen. Dat is nogal logisch, maar het verhoogt ook meteen de druk op de leerkrachten.”
Huiswerkbegeleiding moet in school starten
“Huiswerk is vooralย iets wat op school moet beginnen“, aldus Valcke. Zelfstandig werken is een vaardigheid die kinderen moeten leren. Als je kinderen daar thuis aan laat beginnen, dan weten ze meestal niet hoe ze het moeten aanpakken. Zo ontstaan bovendien die eeuwige ouder-kind-discussies over huiswerk.”
“Veel scholen zijn al bezig met huiswerkbegeleiding. En dat is echt goed nieuws, want zo speel je ook in op sociale verschillen. Vergeet niet dat er veel kinderen zijn waar de thuissituatie niet geschikt is om huiswerk te maken. Zet de kinderen dus in de klas al op weg, dan neem je dat voor een stukje weg.”
Bron: vrt.be