Gianni wint De Designers

Door De Redactie
Gianni Lapage is als grote winnaar uit de bus gekomen van De Designers, het vtm-programma dat in samenwerking met de Belgische modeketen JBC georganiseerd wordt. De winnende collectie ligt vanaf woensdag 17 februari in de JBC-winkels!

Gianni Lapage (37 jaar) stamt uit een familie van kledingfabrikanten. Als kind liep hij rond in het atelier van zijn ouders en begon hij zelf al kleren te maken. Na een technische mode-opleiding schreef hij zich in aan de Antwerpse Modeacademie waar hij in 1995 afstudeerde.  Datzelfde jaar won hij ook Β“L’Aiguille d’OrΒ”, een designerwedstrijd voor jonge ontwerpers op Europees niveau.  Kort nadien bracht hij zijn eerste collectie uit, een heel vrouwelijke collectie met kleren die op verschillende manieren konden gedragen worden. In 2002 stopte hij met zijn kledingcollectie en startte hij een collectie juwelen en artisanale lederwaren, wat hij nu nog altijd doet. Hij heeft zijn atelier in het landelijke Lierde, bij Geraardsbergen.

Een nieuwe start

Β“De drang om weer met kleding bezig te zijn, begon weer de kop op te steken. De Designers was een gouden kans om de draad weer op te nemenΒ”, zegt Gianni Lapage.  Β“Van zodra ik bezig was met deze collectie, leek het alsof ik nooit gestopt was. Ik vind De Designers een goed initiatief, het is een mooi platform voor jonge ontwerpers. Bij de selectie lag de lat hoog en ik vind het een goede zaak dat er een gezonde concurrentie was. Het werk van Elles De Koe vond ik zelf heel sterk, ik heb aan Elles een heel fijne medefinaliste gehad, we konden heel goed opschieten met elkaar. Natuurlijk droom je om zelf te winnen en naarmate de finale dichterbij komt, groeit die hoop. Een overwinning is  goed voor je zelfvertrouwen. Ik vind het fantastisch dat mijn collectie in productie gebracht wordt en meteen in zoveel verkooppunten verkocht wordt.
Uiteraard smaakt dit naar meer. Ik droom weer van een eigen collectie, ik voel me er helemaal klaar voor. Ik voel ook dat ik meer maturiteit heb. Vroeger wou ik altijd toevoegen zodat mijn creaties te overladen werden, nu ben ik meer geneigd om te schrappen, wat niet belet dat mijn creaties heel geraffineerd zijn. De weinige details moeten een functie hebben, zoals een drapage die een creatie sterker maakt en tegelijk het lichaam flatteert.Β”

De visie van Gianni: toegankelijke mode voor echte vrouwen

Β“Ik wil ontwerpen voor de vrouw van alle leeftijden. Het is geen kunst om een vrouw met een maatje 34 of 36 te  kleden. Ik ga liever de uitdaging aan om vrouwen met vormen elegant en mooi te kleden. Het echte vakmanschap ligt in goede patronen die de aandacht vestigen op de sterke punten van de vrouw en die de delicate punten camoufleren. In mijn collectie voor JBC heb ik hier zeker rekening mee gehouden, ook wat de prijs-kwaliteitsverhouding betreft. Ik heb samen met JBC stoffen gekozen die een mooi compromis boden tussen esthetisch en betaalbaar. Het zijn evenwichtsoefeningen waaruit  ik veel geleerd heb.Β”

Gianni Lapage by JBC: de collectie

De collectie Gianni Lapage by JBC is compact maar heel compleet en getuigt van veel zin voor detail en proporties. Ze omvat een zomers vlinderbloesje met mooie drapages dat in trendy skintinten gebracht wordt en dat gecombineerd wordt met een hotpant, een jas met een oprolbare achterflap, een aantal tunieken in effen of bedrukte versie, een jurkje dat met of zonder mouwen kan gedragen worden, een regencape, een ballonrokje,  een wijde hogetaillepantalon met een aparte ceintuur en een sweaterbloesje met of zonder mouwen. Opmerkelijk is ook de harembroek die Gianni op een originele manier gebracht heeft.  Hij bracht een elegant alternatief, bestaande uit een soort piratenbroek met een laag kruis waarover een pofshortje gedragen wordt.  Β“Gianni heeft een sterke collectie neergezet die perfect  in harmonie is en die bestemd is voor de eigentijdse en dynamische jonge vrouw,Β” zegt Ann Claes, Chief Buying Officer  van  JBC. Β“Al van in het begin was het duidelijk dat hij zeer goed wist welke vrouw hij wou kleden. Hij is heel consequent bij dit vrouwbeeld gebleven. Deze collectie is kwalitatief en creatief zeer hoogstaand en kadert dan ook helemaal in onze strategie.Β”

Partner Content

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."