Organiseren kun je leren: tips voor drukke mama’s
Het leven van een mama is vaak druk druk druk. Met of zonder (fulltime) job: de dagen lijken zich als vanzelf te vullen, en weleens over te lopen. Gelukkig kun je met een paar kleine organisatietips die drukte een kopje kleiner maken. Onze expert, Sarah Van Wesenbeeck, coach en auteur van ‘Het handboek voor spitsuurvrouwen’ en ‘Rust in je huis en je hoofd’, helpt je organiseren:
Aandacht, drukbezette mama’s: dit zijn de tips van de organisatiecoach
Coach en professional organizer Sara Van Wesenbeeck van Barking Dogs:
A woman needs a plan
Tijd vinden is één van de grootste uitdagingen in je drukke bestaan. Maak een plan en organiseer óók je vrije tijd, want juist in de (schijnbare) beperking van een plan ligt je vrijheid. Met een plan ben je meester over je tijd en ben je je ‘tijdvreters’ altijd een stap voor.
‘Batch’ je taken
Spitsuurvrouwen of drukke mama’s hebben er een extra rol bij: ze besteden 8 tot 10 uur per week meer dan mannen aan de zorg voor de kinderen en het huishouden. Daardoor hebben ze vaak het gevoel dat ze versnipperd leven. Door gelijkaardige taken te groeperen en ze in één ruk samen af te werken, win je tijd en creëer je rust in je hoofd. Maak een lijst met taken die je zoal in een ‘batch’ kunt samenbrengen: huishoudtaken, de strijk, …
Geef belangrijke spullen een vaste plaats
Om te voorkomen dat je belangrijke spullen altijd onvindbaar zijn en dat je veel kostbare tijd verliest door ze te zoeken (vooral op die momenten waarop je geen seconde tijd meer over hebt), is een vaste plek handig. Zorg dat ook je gezinsleden weten waar de spullen horen en dat alles na gebruik meteen naar die plek wordt teruggebracht.
Bereid je ochtend ’s avonds al voor
Dek de ontbijttafel, leg de kledingsetjes van de kinderen klaar (of laat ze door henzelf klaarleggen), zet sporttassen klaar (of vraag je kinderen om dat zelf te doen als ze groot genoeg zijn). Een ochtend zonder stress zorgt voor een betere start van je dag en ook voor minder stress doorheen je dag.
Herverdeel de huishoudtaken
Wie heeft je eigenlijk verteld dat je alles alleen moet doen? Taakverdeling in een gezin is vaak organisch gegroeid. Maak alle taken daarom bespreekbaar, bijvoorbeeld in een wekelijkse gezinsvergadering. Maak een lijst van alle taken en wie wat doet.
Beperk je bezoeken aan de supermarkt
Verlies je ook veel tijd met last minute bezoeken aan de supermarkt, omdat er iets ontbreekt wat je dringend nodig hebt? Stel een weekmenu op, hou een boodschappenlijst bij die door het hele gezin systematisch aangevuld wordt en plan je winkelbezoeken in je agenda. Met een boodschappenlijst en -planning win je niet alleen veel tijd, maar ook geld.
Kook op zondag meteen voor maandag
Een klassieker natuurlijk, maar wel erg belangrijk. Op maandag begint de werkweek en dan is het ‘spitsuur’ wat sterker voelbaar dan op andere dagen. Het is mooi meegenomen dat je je dan niets hoeft aan te trekken van het avondeten.
Extra tips voor minder stress
Drukte brengt ook heel wat stress met zich mee. Hier gaven we je al enkele tips om te ontstressen. Coach Sara vult graag aan:
- Vertraag je pas en stap – letterlijk – wat trager door het leven: ben je vanbuiten rustig, dan ben je dat vanbinnen ook.
- Laat je vrije tijd niet ‘vervuilen’ door het werk: gun je smartphone en laptop ook rust en gebruik wat vaker de uit-knop als je thuis bent. Geniet met volle teugen van je vrije tijd en je tijd samen met het gezin.
- Néém tijd voor jezelf. Me-time is geen luxe, maar noodzaak. Toch is dat vaak het eerste wat een drukbezette spitsuurvrouw schrapt. Wie niet goed voor zichzelf zorgt, kan de uitdagingen van een druk leven niet aan. Me-time laadt je batterijen op en zorgt ervoor dat stress minder makkelijk vat op je heeft. Het helpt om te ontspannen, los van alle verplichtingen en tijdsdruk. Neem me-time zonder schuldgevoel, en geef het prioriteit, want niet alleen jij, maar ook je gezin wordt er beter van.
- Vier je successen – je doelen én tussendoelen die je hebt bereikt – en hou ze bij in een ‘succesboekje’ dat je geregeld herleest. Je successen eren en jezelf ervoor belonen geeft je dat extra duwtje in de rug om in je drukke leven gezwind én happy door te gaan!
- Zeg wat vaker ‘nee’. ‘Ja’ maakt je leven drukker en je agenda voller, totdat je verzuipt in het werk en in een stapel taken die voor jou geen prioriteit hebben. Baken af: zeg ook eens ‘nee’ als iets er niet meer bij kan.
Meer tips tijdens de Belgische Organizing Week
Meer tips nodig? Van 18 tot en met 24 maart 2019 vindt de allereerste ‘Belgische Organizing Week‘ plaats, een initiatief van BBPO-FBPO, de Belgische Beroepsvereniging van Professional Organizers. Tijdens de Organizing Week zetten de leden van de beroepsvereniging hun activiteiten als professional organizer in de kijker met 30 events die over heel België of online plaatsvinden. Meer info vind je hier.