""

Groen rijden: hoe goed is dat nu voor je portemonnee en het milieu?

 

 

Groen – elektrisch, op gas… – rijden zit in de lift. Maar wat zijn de mogelijkheden? En wat doe je dan als je batterij plat is? Vijf veelgestelde vragen.

 

1. Waarom zou ik groen rijden?

  • Dieselwagens zijn slecht voor het milieu. Ze leiden tot uitstoot van veel fijn stof en hebben een hoge CO2-uitstoot. Vandaar dat de overheid ze bestraft met steeds hogere accijnzen en taksen.
  • De regering wil op termijn de dieselprijs op hetzelfde niveau brengen als die van benzine. Resultaat: de favoriete bedrijfsauto (diesel) van heel wat Belgische werknemers boet aan populariteit in.
  • In de plaats daarvan komen elektrische en CNG-wagens. Die zorgen voor een verbetering van de luchtkwaliteit, en verminderen de impact van het verkeer op het klimaat.

2. Welke keuzes heb ik?

  • Wie groen wil rijden, denkt in de eerste plaats natuurlijk aan een elektrische wagen.
  • Maar er zijn ook alternatieven. Er is de plug-in hybride, die zowel op elektriciteit als op benzine rijdt.
  • En er is de CNG-auto, die naast natuurlijk aardgas of CNG (Compressed Natural Gas) ook een tank heeft met benzine. CNG is geen LPG, maar het bekende aardgas (methaan) waarmee ook woningen worden verwarmd. In tegenstelling tot LPG is CNG lichter dan lucht, en dus mag je ook in ondergrondse garages parkeren.

3. Hoeveel kost het?

  • De aankoop van een elektrische auto is voorlopig nog duur, reken op het dubbel van de prijs van een benzinewagen. Dat komt omdat de batterij duur is om te maken en omdat er nog maar beperkte hoeveelheden auto’s worden gefabriceerd.
  • Het bekende Tesla wil daar eind dit jaar verandering in brengen met z’n Teslamodel 3 voor een breed publiek, dat 30.000 euro gaat kosten.
  • Momenteel brengen autoconstructeurs een pak nieuwe elektrische modellen op de markt, zodat de prijs in de toekomst zeker daalt.
  • Elektrisch rijden is niet altijd supervoordelig. Dat wordt het wΓ©l als je thuis je auto oplaadt en je energie opwekt met zonnepanelen.
  • Ook een CNG-wagen is in aankoop meestal iets duurder dan een benzine-of dieselmodel, gemiddeld zo’n 2.000 euro, maar dankzij de grote constructeurskortingen verdwijnt dat verschil soms helemaal. Het CNG-verbruik meet je in kilo. Voor een afstand van 300 kilometer heb je ongeveer 14,50 kg CNG nodig, waarvoor je 13 euro betaalt. CNG is zo’n 30% goedkoper dan benzine. Door die goedkope brandstof is de kostprijs per kilometer heel voordelig, blijkt uit onderzoek van automobielorganisatie VAB.

4. Welke premies krijg je?

  • Elektrische wagen: van de Vlaamse overheid krijg je de zero-emissiepremie voor een bedrag van tussen de 2.500 en 5.000 euro, afhankelijk van de cataloguswaarde. Hoe lager die waarde, hoe hoger de premie.
  • CNG: geen premie

5. Hoe ver kun je rijden?

  • Voorlopig is de actieradius (het aantal kilometers dat je met een volle batterij rijdt) van elektrische wagens nog beperkt. Met een volledig opgeladen batterij doe je gemiddeld ruim 350 kilometer voor je toe bent aan een oplaadbeurt. Bij andere elektrische auto’s is dat minder.
  • Een CNG-wagen kan gemiddeld 300 kilometer aan, alvorens hij automatisch overschakelt op benzine.

6. Hoelang duurt het elektrisch opladen?

  • Met een snelle oplaadpaal kun je met een elektrische wagen na een halfuur weer de baan op. Een β€˜gewone’ laadpaal doet er 4 uur over.
  • Tegen 2020 wil de Vlaamse overheid ervoor zorgen dat er 2.500 nieuwe publieke laadpalen bijkomen, goed voor 5.000 nieuwe oplaadpunten. Nu zijn er ongeveer 1.000 oplaadpunten. Een overzicht van openbare laadpalen: www.oplaadpunten.org/auto/kaart-vlaanderen

Libelle-redacteur Johan rijdt sinds kort met een CNG-wagen:

“Toen ik als zelfstandig journalist op zoek was naar een nieuwe wagen, dacht ik uiteraard weer aan een diesel. Behalve mijn eerste auto, een tweedehands Renault 5-benzine, heb ik altijd diesel gereden omdat ik veel op de baan ben en dat dus simpelweg het voordeligste was.

Het is mijn autoverkoper die me voorstelde om ook een offerte voor een CNG-wagen te maken. Ik had er eerlijk gezegd nog nooit van gehoord. Toen ben ik online alles gaan lezen wat ik over CNG kon vinden: voor- en nadelen, en vooral heel veel getuigenissen van gebruikers. Een CNG-wagen bleek wat duurder te zijn dan hetzelfde model op diesel, maar de fabrikant (Audi) bood de nodige korting zodat de aankoopprijs ongeveer dezelfde was.

Een paar maanden nadat ik de bestelbon had getekend, kwam er plots nog een leuk extra argument om te kiezen voor CNG: tot 2020 hoef je in Vlaanderen geen BIV (Belasting op Inverkeersstelling) Γ©n jaarlijkse autobelasting meer te betalen. Dat komt algauw neer op een besparing van 1.250 euro.

Het allerbelangrijkste is een CNG-station in de buurt, omdat je actieradius beperkt is tot ruim 300 kilometer. Samen met mijn benzinetank komt dat neer op 1.300 kilometer. Maar ik probeer constant op CNG te rijden net omdat het zo goedkoop is. In Vlaanderen komen er op korte tijd veel CNG-stations bij, onder meer door de inspanningen van DATS (Colruyt). Ik denk dus dat ik de goeie keuze heb gemaakt.

Groen rijden in cijfers

  • Aantal elektrische wagens in Vlaanderen: 12.000
  • Verwacht aantal in 2020: 60.000 (streefdoel Vlaamse regering)
  • Aantal CNG-wagens in BelgiΓ«: 4.500

Wat kost groen rijden?

Kost per afgelegde kilometer*:
1. Kleine benzinewagen tot € 19.500: € 0,30
2. CNG-voertuigen: € 0,36
3. Benzinevoertuigen tot € 29.000: 0,44
4. Dieselvoertuigen: € 0,44
5. Elektrische voertuigen: € 0,46
(*incl. aankoop, brandstof, verzekering, taksen en onderhoud β€’ Bron: VAB)

Ook interessant:

Partner Content

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."