Auto’s, een vrouwenaangelegenheid
Het regent clichés als het onderwerp vrouwen en auto’s aangesneden wordt. Vrouwen zijn slechte chauffeurs, ze kiezen een wagen omwille van het mooie kleurtje, bij het woord bougie denken dames aan een diner bij kaarslicht,… Het aanbod is eindeloos. Maar niet is minder waar blijkt uit een studie van AutoScout24. Auto’s zijn wel degelijk een vrouwenaangelegenheid!
Zes op tien Waalse vrouwen neemt het heft in eigen handen bij de aankoop van een wagen. De man vertrouwt z’n echtgenote blindelings. Aan Vlaamse kant is het net omgekeerd. Daar hebben de mannen het voor het zeggen. Over hoe een droomwagen er uit ziet, is de eensgezindheid wel groot. Zowel voor Vlaamse als Waalse dames geldt ‘hoe groter, hoe liever’.
Spaargeld of lenen?
Eens de deal gesloten, moet de auto natuurlijk betaald worden. Ook hier is een duidelijk verschil te merken tussen Vlaamse en Waalse vrouwen. 60,5% van de Vlaamse vrouwen zal pas een auto komen als er voldoende geld bij elkaar gespaard is, tegenover 41% van de Waalse vrouwen. Zij zullen sneller lenen bij de bank. Maar De Belgische vrouwen hebben ook wel zaken gemeen wanneer het aankomt op de aankoop van een nieuwe wagen:
- De kleur is niet doorslaggevend
Wie dacht dat vrouwen vooral de kleur van een auto belangrijk vinden, is eraan voor de moeite. Vrouwen kijken in de eerste plaats naar design en vormgeving.
- Hoe groter, hoe liever
Audi (41,3%), BMW (38,45%) en Volkswagen (29,7%) zijn de favoriete automerken van Belgische vrouwen. Dat vrouwen zich als een vis in het water voelen in een klein autootje is duidelijk ook een mythe. Als ze mogen kiezen, staat de Break op nummer één.
- Auto’s, een vrouwenaangelegenheid
Wie ervan uitgaat dat auto’s in België vooral een mannenaangelegenheid zijn, vergist zich. 16,1% van de ondervraagde vrouwen beschouwt zich als een autokenner en liefst 53% noemt zich een autoliefhebber.
Bron: AutoScout24