Een elektrische fiets onderhouden: hoe moet dat?
Elektrische fietsen zijn alomtegenwoordig, maar hoe hou je ze eigenlijk in goede staat? Net als een auto gaat een elektrische fiets langer mee als die goed onderhouden wordt. En ook een regelmatige controle is absoluut nodig. Informeer je dus goed voor je er eentje aankoopt!
Alles over het onderhoud van een elektrische fiets
Een goed onderhouden elektrische fiets begint in de eerste plaats bij jezelf. Met je elektrische fiets ga je soms door weer en wind en al dat vuil stapelt zich snel op. Het is dus belangrijk dat je het grove vuil er zo snel mogelijk afneemt en je fiets ook regelmatig grondig wast (neem wel eerst de batterij eruit en gebruik zeker geen harde waterstraal). Maar er zijn ook nog enkele andere zaken naast schoonmaken die je zélf kunt doen om je fiets in optimale staat te houden.
1. Onderhoud door jezelf
Het belangrijkste – en duurste – element van je elektrische fiets is absoluut de batterij. Draag er dus goed zorg voor. Zo is het belangrijk om de accu nooit helemaal leeg te laten lopen, want op termijn kan dat schade veroorzaken. Probeer steeds minstens 10 à 20 procent van de capaciteit te behouden. Je hoeft de batterij zeker niet na élk kort ritje op te laden en die constant op 100 procent te houden, want ook dat is niet optimaal. Maar zoek de gulden middenweg.
Ook als je je fiets niet gebruikt, verliest de batterij capaciteit. Laad de accu dus zeker regelmatig op, ook al heb je geen plannen om te gaan fietsen zodat ze nooit leeg in de kast ligt. Waar je je accu bewaart is trouwens ook belangrijk. De beste temperatuur om de batterij te bewaren ligt tussen de 10 en 30 graden met als optimale temperatuur 20 à 25 graden. Laat ze ’s winters dus niet zomaar in de koude garage liggen, maar leg ze ook weer niet in de vlakke zon.
Verder zijn ook de banden belangrijk. Te zachte banden zorgen voor snellere slijtage en laten de batterij sneller leeglopen. Pomp er dus tijdig wat lucht bij. Wat betreft de bandenspanning: de gewenste spanning vind je meestal terug op de zijkant van de band, voor een standaardmodel ligt die doorgaans rond de 3,5 à 4 bar.
Ook de remmen slijten door de hoge snelheid wat sneller bij een elektrische fiets, controleer die dus regelmatig. Hier ontdek je hoe je zelf je remmen afstelt. Smeer, tot slot, zeker af en toe de ketting en check je kettingschakels en tandwielen op eventuele barsten of andere problemen.
2. Onderhoud door een professional
Zie je iets dat niet normaal is aan je elektrische fiets of twijfel je? Ga dan zeker naar een fietsenhersteller. In ieder geval – ook als je zelf denkt dat er geen probleem is – breng je je elektrische fiets best minstens één keer per jaar binnen voor een onderhoudsbeurt, net als bij een wagen. De eerste onderhoudsbeurt gebeurt na de eerste 500 kilometer, dit kan trouwens ook een voorwaarde zijn om je garantie te behouden.
Bij een onderhoudsbeurt is er veel aandacht voor de accu. Het elektrische systeem wordt dan bekeken (van accu en lader tot display) en eventuele software-updates worden uitgevoerd. Als je fiets al wat ouder is en veel kilometers op de teller heeft, is het ook mogelijk dat de batterij aan vervanging toe is. Zie je zelf al een foutmelding op het schermpje van je elektrische fiets? Ga in dat geval zeker meteen naar een fietsenmaker, want als je dan toch verder rijdt kun je schade veroorzaken.
Voor de rest is er bij een onderhoud aandacht voor de fietslichten, eventuele afwijkingen van de wielen en spaken, de spanning van de ketting of aandrijfriem, de afstelling van versnellingen en indien nodig worden de remschijven of remblokken vervangen. Om af te sluiten wordt de fiets schoongemaakt met professionele reinigingsmiddelen waardoor die nadien weer tegen een stootje kan. Stel je bezoek dus zeker niet uit, want met een goed onderhouden elektrische fiets kom je veel verder!
Bronnen: Fietsenandy.be, Mantel.com
Lees ook deze artikels over elektrisch fietsen:
Volg ons op Facebook, Instagram, Pinterest en schrijf je in op onze nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van alle nieuwtjes!