phishing
iStock

Bpost waarschuwt voor phishing: zo trap je niet in de val

Door Jolien Thieleman

‘Uw pakket is onderweg, volg hier uw zending.’ Wie ooit al eens een online bestelling plaatste, kent het bericht. Maar postbedrijf bpost waarschuwt nu voor valse sms’en die rondgaan in hun naam. Een duidelijk geval van phishing, dat nog steeds te veel slachtoffers maakt.

Wat is phishing?

Verhalen van mensen die plots duizenden euro’s zagen verdwijnen van hun bankrekening doen al een tijdje de ronde. En ze duiken nog altijd op, want phishing blijft nog te veel slachtoffers maken.

Wat houdt phishing juist in? De oplichters ontfutselen bankcodes, wachtwoorden of andere persoonlijke gegevens door zich uit te geven als een betrouwbare bron. Ze sturen een mail, een sms’je of een bericht via sociale media met een link waar je de cijfercode van je bankkaart intikt. Veel mensen doen dat nietsvermoedend, want wie vertrouwt z’n eigen bank of de politie nu niet? Het gevolg: de fraudeurs gebruiken je gegevens om je bankrekening leeg te halen.

De reden waarom steeds meer mensen slachtoffer worden van phishing, is volgens bankfederatie Febelfin de manier waarop de oplichters te werk gaan. Ze halen je bankrekening soms niet in één keer leeg, maar stelen regelmatig kleine bedragen. Niet iedereen merkt dat onmiddellijk op, waardoor de criminelen op het einde van de rit gaan lopen met een groot bedrag.

Slim om te doen

1 Stel de toegangscode van je toestel in met minstens zes cijfers, gebruik de vingerafdruk of gezichtsherkenning. Zo kan een dief die je smartphone te pakken krijgt niet zomaar aan je gegevens.

2 Stel de updates op je smartphone niet uit. Zet je smartphone geregeld eens uit. Updates gebeuren bij het opstarten soms vanzelf.

3 Download apps enkel via de App Store (voor iPhone) en via Google Play Store (voor Android).

4 Wees altijd op je hoede als je een ­berichtje krijgt van een nummer dat je niet kent. Klik nooit zomaar verder op links.

5 Gebruik voor je apps op je smart­phone (zoals Facebook en Instagram, Gmail…) en op je pc of laptop twee-stapsverificatie (2FA). Dat betekent dat je, behalve je wachtwoord, nog een extra code ingeeft, die je via je smart­phone genereert. Dat is veiliger. Als je op je toestel bij je instellingen gaat naar privacy- of beveiligingsinstellingen kun je daar voor 2FA kiezen.

6 Wees op je hoede als je gebeld wordt door een nummer dat je niet kent. Bel een onbekend nummer niet zomaar terug.

7 Geef nooit zomaar persoonlijke gegevens, wachtwoorden, codes van je bankkaart… door tijdens een telefoon­gesprek.

8 Phishers kunnen erg volhardend zijn. Geloof niet zomaar iemand die zegt dat hij of zij belt in naam van ­bijv. je bank.

9 Installeer de app van Safeonweb op je telefoon. Je krijgt interessante updates over circulerende phishing-methodes. Verdachte phishing-mail kun je altijd melden via verdacht@safeonweb.be.

10 Twijfel je over een bericht? Merk je iets raars aan je computer? Vraag raad aan je (klein)kinderen, familie, of vrienden met meer online ervaring.

Checklist: zo herken je een valse mail of bericht

Terwijl je phishingmails en -berichten vroeger nog in een oogopslag kon herkennen op basis van taalfouten, gaan fraudeurs tegenwoordig professioneler te werk en zien verdachte berichten er steeds betrouwbaarder uit. Alert blijven is dus de boodschap.

• Onverwacht. Wees alert als een mail zonder reden binnenkomt. Je hebt recent niets gekocht bij die bepaalde online shop, je had lang geen contact met die persoon? Als je dan plots wel een mail krijgt, dan gaan je alarmbellen beter af.

• Dringend. Phishers willen je geen tijd geven om na te denken en dus is hun vraag altijd dringend. Hou je hoofd koel en reageer niet impulsief.

• Onbekende afzender. Controleer het mailadres op spellingfouten of een afwijken- de samenstelling. Let op: ook legitieme mailadressen kunnen spam verzenden.

• Vreemde vraag. Een officiële instantie zal je nooit via e-mail, sms of telefoon

vragen om je wachtwoord, bankgegevens of persoonlijke gegevens.

• Onpersoonlijke aanspreking. Berichten met algemene en vage aanspreektitels,

of je mailadres als aanspreking, die wantrouw je beter.

• Taalfouten. Taalfouten of een vreemde taal kunnen wijzen op een verdacht bericht.

• Nieuwsgierigheid wekken. Laat je niet vangen door berichten als ‘Kijk wat ik over jou las …’ of ‘Ben jij dit op deze foto?’ Nog zo eentje dat eerder al de ronde deed: ‘Mama, ik ben mijn gsm kwijt en heb een nieuw nummer.’

• Betaalverzoek. Wordt er via mail gevraagd om een betaling uit te voeren, of de code te delen die werd gegenereerd vanuit je bankpasje of je itsme-, account dan klopt er iets niet. Meteen melden en blokkeren. Als je een online betaling wilt doen, tik dan altijd zélf het webadres in van je bank, of open de app op je telefoon. Doe dat in geen geval via een andere link.

Wat als je toch hebt geklikt of ingelogd?

  • Gaf je bankgegevens door? Verwittig dan onmiddellijk Card Stop (www.cardstop.be of 070 344 344) en laat je bankkaart blokkeren.
  • Laat de virusscanner een uitgebreide scan op de computer uitvoeren.
  • Wijzig voor de zekerheid de belangrijkste wachtwoorden.

LEES OOK:

Volg ons op FacebookInstagramPinterest en schrijf je in op onze nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van alle nieuwtjes!

Partner Content

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."