fietsroute Brabants Haspengouw

Fietsen in Waals-Brabant: ontdek Brabants Haspengouw met deze fietsroute

Door De Redactie

Ken je Brabants Haspengouw al? Een landelijke streek vlakbij de taalgrens waar je eindeloos kunt fietsen tussen velden en vierkantshoeves. Gewoon de knooppunten volgen, trappen en genieten maar!

Deze fietsroute gidst je dwars door Brabants Haspengouw, een streek die flirt met de taalgrens. Je fietst door eindeloze velden, waar maïs en graan meedeinen met de wind. Niet voor niets noemt men deze streek ‘de graanschuur van België’. Je ontdekt er eindeloze landschappen met trotse censes of vierkantshoeves. Op deze vruchtbare leemgrond zwaaien landbouwers de scepter. Het eerste deel van het parcours is glooiend, de terugtocht via twee RAVeL-wegen is vlak.

• Afstand: 46 km
  • Moeilijkheidsgraad: 2
  • Aard van de weg: grotendeels geasfalteerd, af en toe een kasseistrook
  • Vertrekpunt: Parking Kasteel van Hélécine
  • De route: volg de knooppunten 06 – 07 – 01 – 98 – 99 – 52 – 51 – 50 – 49 – 85 – 86 – 87 – 90 – 91 – 92 – 93 – 95 – 96 – 97 – 69 – 19 – 82 – 89 – 57 – 05 – 06

Over deze fietsroute door Brabants Haspengouw

Je start aan het kasteel van Hélécine, prachtig gelegen in een park van 40 hectare. In de 12de eeuw stichtten norbertijnen hier een abdij, die na tal van oorlogen en plunderingen werd ontwijd. In 1962 werd het gebouw eigendom van de Provincie Brabant die het omtoverde tot provinciaal domein.

Aan restaurant ‘L’Escale au comme Chez Soi’ steek je de grote weg over. Daarna volg je een pad links en fiets je door twee tunnels. Je komt langs een vierkantshoeve en het kerkje van Noduwez. Er volgt een holle kasseiweg. Na een klimmetje geniet je boven van een weids panorama. Ook de volgende kilometers moet je stroken met kinderkopjes trotseren.

Je fietst langs de neogotische kerk van Molembais, het ommuurde kerkhof en de charmante pastorie. Het lijkt wel een Brabants stilleven. Kijk uit bij het oversteken van de RAVeL, er wordt soms aan hoge snelheid gefietst!

Via een pad langs het Saint Jean-beekje bereik je Huppaye. De Ferme de la Chantraine springt in het oog. De ridderorde van Sint-Jan van Jeruzalem, de latere Orde van Malta, bouwde hier in 1175 een commanderij, met een gastenverblijf en een hospitaal voor pelgrims. Vanaf de 15de eeuw werd La Chantraine een herenboerderij met brouwerij.

Na bijna 3 km kom je aan bij de opvallende kapel Notre-Dame de Bonne Garde, ook bekend als de ‘Kapel van zuster Marguerite’. Eigenlijk moet je hier links afslaan. Maar als je nog 800 meter rechtdoor rijdt, kom je aan de Ferme de la Ramée, ooit een machtige abdij van cisterciënzerzusters. Van het oorspronkelijke kloostercomplex rest enkel de hoeve.

fietsroute Brabants Haspengouw
© Kristien Hansebout

Volg daarna de wegwijzer naar Bomal. Je doorkruist verschillende dorpen om dan op RAVeL 147 richting Hannuit te fietsen. Tijd om volop te genieten. Je komt aan de kruising van de oude spoorlijnen 142 (Tienen – Namen) en 147 (Landen – Gembloux), bekend als het ‘Croix de Hesbaye’.

Je blijft RAVeL 147 volgen, een fijn traject langs de Kleine Gete. In het centrum van Jauche zijn er twee restaurants: ‘Le Relais’ en het iets chiquere ‘Le Bout en Train’. Daarna fiets je langs het charmante Orp-le-Petit en Orp-le-Grand.

Je fietst onder de spoorlijn en de autosnelweg door en bereikt het voormalige station van Racour, dat nu dienst doet als vakantiewoning. Je kunt er ook logeren in oude treinwagons. Het gebouw ligt op Vlaams grondgebied, maar sluit aan op de woonkern van het Waalse dorp Racour (stationracour.be).

orp-le-petit
© Kristien Hansebout

Aan KP 82 neem je afscheid van de RAVeL door links af te slaan. Je steekt ongemerkt de taalgrens over. De volgende 6 km fiets je door Vlaanderen. Na Overwinden daal je af via een goed berijdbare landbouwweg.

Via de Rue d’Ardevoor kom je aan KP 5. Ga hier rechts een veldweg op. Steek de Kleine Gete en de drukke N279 over. Een pad met steentjes langs een beekje brengt je weer naar het Provinciaal Domein van Hélécine. In de zomer kun je op het terras van de pop-upbar nagenieten.

Onderweg en in de buurt

• Eten & drinken: De pop-upbar van het kasteel van Hélécine (chateaudhelecine.be) • L’Escale au comme Chez Soi in Hélécine (lescalecommechezsoi.eatbu.com) • Le Relais in Jauche (Le Relais op facebook) • Le Bout en Train in Jauche (boutentrain.be)
  • Niet te missen: Het kasteel van Hélécine • De Ferme de la Chantraine, gebouwd door de tempeliers • De kapel Notre-Dame de Bonne Garde • De imposante Ferme de la Ramée • De charmante dorpen aan de Kleine Gete • De RAVeL 147, een en al rust

Meer info

Nog meer frisse fietsinspiratie vind je in ons Libelle Fietsboek (€ 9,95). Shop het hier.

Tekst: Kristien Hansebout • Foto: Kristien Hansebout en toeristische diensten

Nog meer fietsroutes:

Volg ons op Facebook, Instagram, Pinterest en schrijf je in op onze nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van alle nieuwtjes!

Partner Content

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."