Goede voornemens na de vakantie
Reisorganisatie Kuoni liet onderzoek voeren naar de goede voornemens die Belgen maken na hun vakantieperiode. Meer dan 50% van de Belgen gaat minstens één keer per jaar op vakantie en voor 43% is minder dan één keer per jaar op vakantie gaan ondenkbaar. Hoe belangrijk vakantie is, blijktet antwoord van 50% van de Belgen: “Vakantie is voor mij het hoogtepunt van het jaar, waar ik echt naar toe leef.”
44% van de Belgen komt er tijdens die vakantie achter welke zaken in hun leven verandering nodig hebben. 39% van de ondervraagden neemt de tijd om na te denken over belangrijke zaken in het leven. Net niet de helft van de Belgen leert zijn partner bovendien beter kennen op vakantie.
Het meest populaire gespreksonderwerp tijdens de vakantie blijkt het gezinsleven te zijn. Ook voorgaande en toekomstige vakanties worden vaak besproken Γ©n op de derde plek komen hobby’s en familieleden. Nummer vier van de meest typische vakantieonderwerpen zijn de vrienden, gevolgd door gezondheid en de relatie. Het seksleven wordt door de helft van de Belgen besproken tijdens de vakantie. 40% van de Franstaligen nemen hun voor om belangrijke persoonlijke issues met de partner te bespreken, dit in tegenstelling tot 15% van de Vlamingen.
De gesprekken tijdens de vakantie leiden daadwerkelijk tot veranderng in het leven. Bijna de helft van de Belgen past na de vakantie een verandering toe op het gebied van het gezinsleven (46%). De relatie wordt door 37% onder de loep genomen en 30% verandert zijn seksleven. 62% noemt de vakantie als mogelijke opkikker voor de relatie.
Opvallend zijn de verschillen over de gespreksonderwerpen tussen mannen en vrouwen. Het onderzoek toont aan dat zowel mannen (54%) als vrouwen (63%) over het gezinsleven willen praten. Ook het seksleven komt hier aan bod. Opvallend is dat bijna drie vierde van de mannen en vrouwen over hun seksleven willen prate. Voor vrouwen is carrière en werk dan weer een belangrijk punt (76%), waar mannen dit iets minder belangrijk vinden (63%).
Niet iedereen gaat om dezelfde reden op vakantie. De één zoekt rust, de ander juist actie en avontuur. Uit het onderzoek blijkt dat er 3 soorten vakantiegangers zijn:
- de rustzoeker (36%)
- types die zich op familie/relatie focussen (33%)
- de actieveling (31%)