Laat je niet verleiden in de supermarkt
14 mrt 2015
Als je dacht dat je in de supermarkt enkel je eigen keuzes maakt, dan heb je het mis. Hele teams van psychologen houden zich bezig met aankoopgedrag van consumenten. De supermarkten spelen daar slim op in en bedenken dus hele tactieken om de consument met meer producten naar huis te laten gaan.
-
In veel supermarkten worden de groenten en fruit als eerste aangeboden. De reden? Als je een gezond product in je kar legt, heb je daarna minder moeite om er een ongezond product bij te leggen.
-
Niets zo vervelend als schappen die zijn aangepast, want waar is je product naartoe? Door producten te verplaatsen, moet jij door de winkel op zoek naar je product. En langer in de winkel, betekent meer kopen.
-
Kijk hoog en laag. Op ooghoogte staat wat het beste verkoopt, populair snoepgoed, huismerken of duurdere merken. De goedkopere producten zitten vaak onderaan, de gezonde bovenaan.
-
Leuk idee, die kleine boodschappenkar voor kinderen. Je kind wil er maar al te graag achter lopen én spullen in leggen.
-
Een klassieker, maar toch lopen we er met z’n allen geregeld in. Ga niet met een lege maag shoppen! In supermarkten kan de geur van versgebakken brood en gebak in de versafdeling je meer doen kopen.
Lees ook: