De leukste prentenboeken voor kinderen
Twee tot vijf jaar is dé leeftijd voor prentenboeken. Maar wat is een goed prentenboek? Wij vroegen het aan experte Annelien Vanessche, alias @annelienvandebib op Instagram. Zij werkt als bibliotheekdeskundige leesbevordering & onderwijs in de openbare bibliotheek Kortrijk & buurtbibliothecaris Rollegem en krijgt massa’s kinderboeken te zien én te lezen.
Wat is een goed prentenboek?
Annelien Vanessche: “Elk prentenboek kan goed bevonden worden als je doel ermee wordt bereikt. Wil je graag een rijke woordenschat en taalgebruik bevorderen? Kies er dan eentje met mooie poëtische zinnen. Een hilarisch verhaal voorlezen om je publiek te motiveren? Een boek met een grappig verhaal of veel herhalingen om lekker mee te brullen is ideaal. Een bepaalde boodschap brengen of iets bespreekbaar maken? Er bestaan tig prentenboeken over onderwerpen zoals pesten, homohuwelijk, kanker… Prachtige illustraties bekijken of gewoon gezellig samen lezen? Kies er samen eentje uit dat jullie aanspreekt. Voor elk van deze doelen kan je prentenboeken inzetten.”
Een prentenboek dat gemaakt is met een hart, dat merk je. Als je het leest en moet glimlachen, gniffelen of zelfs een traantje wegpinken, dan weet je dat je een ‘goeike’ vast hebt
Annelien Vanessche
“Er zijn een aantal namen van schrijvers, illustratoren en vertalers die als een soort kwaliteitslabel dienen voor mij: Edward Van De Vendel, Charlotte Dematons, Leo Timmers, Pieter Gaudesaboos, Hans & Monique Hagen… Daarnaast is het vooral een kwestie van authenticiteit: een prentenboek (eigenlijk zowat elk boek) dat gemaakt is met een hart, dat merk je. Als je het leest en moet glimlachen, gniffelen of zelfs een traantje wegpinken, dan weet je dat je een ‘goeike’ vast hebt. Ik houd zelf niet zo van bandwerk of Disney-figuurtjes, maar uiteraard hebben die ook hun plaats en kunnen ze perfect dienen voor een van bovenstaande doelen. Kies zeker ook voor illustraties die je zelf mooi vindt (en dat is subjectief)! De allerbelangrijkste reden zet ik het laatst: het kind vond het mooi, leuk, grappig, spannend, gezellig of leerrijk!”
Vanaf welke leeftijd zijn prentenboeken geschikt?
Iedereen kan genieten van een prentenboek, aldus Annelien.
Baby’s
Heel kleine baby’s kunnen al kijken naar boekjes. Kies voor nul tot één jaar een kartonnen boekje met flapjes en eenvoudige kleuren die scherp contrasteren. Voorlezen is dan rustig aanwijzen en woordjes zeggen of flapjes draaien. Laat ze ook gerust zelf een (steviger) boekje vasthouden en eraan prutsen, zo leren ze al ‘boek-gevoel’ en merken ze dat het boek verandert als je de blaadjes omdraait.
Twee tot vijf jaar
Twee tot vijf jaar is dé leeftijd voor prentenboeken. Twee- en driejarigen zullen gemiddeld het best kunnen volgen als er meer afbeelding dan tekst op de pagina staat (denk aan Dikkie Dik bijvoorbeeld) en als het verhaaltje heel dicht bij hun leefwereld staat: tandjes poetsen, het potje, knuffels, gaan slapen, logeren, … Eenvoudige tekeningen, dikke lijnen en heldere kleuren krijgen nog steeds de voorkeur, maar wees zeker niet bang om er eens iets anders tussen te stoppen en kies in functie van het kind. Een peuter met een vrachtwagen-fascinatie zal langer blijven stilzitten en kijken bij een boekje dat over een bouwterrein of brandweerwagen gaat! Vanaf deze leeftijd kan je ‘nieuwe’ onderwerpen via een verhaaltje vlotjes introduceren: een broer of zus erbij, een tutje afgeven, naar school gaan, …
Vier- en vijfjarigen kunnen ingewikkeldere verhalen volgen. Meestal blijven we binnen hun leefwereld van thuis of school, maar een uitdaging kunnen ze ook wel aan… en fantasie komt om de hoek piepen! Laat kinderen hier ook zeker mee kiezen voor onderwerpen of tekeningen die hen interesseren. Moeilijkere onderwerpen kan je met deze verhalen ook aanreiken: verhuizen, moeilijk eten, afscheid, …
Vanaf zes jaar
Uiteraard kunnen kinderen van zes of ouder ook nog prentenboeken appreciëren. Blijf ze voorlezen (want voorlezen blijft voordelen opleveren van 0 tot 105 jaar!), blijf ze in huis halen en vooral: praat erover. In een gesprek over een (prenten)boek kan een kind leren een mening geven, nieuwe woordenschat gebruiken of een probleem bespreekbaar te maken. Je kan (prenten)boeken samen lezen om lezen te oefenen, voorlezen om het gezellig te maken (of een van onze andere doelen van hierboven) of kijken naar de prachtige illustraties. Kinderen en tieners die houden van tekenen of kunst heb ik al vaak naar huis gestuurd met enkele prentenboekenpareltjes als inspiratie.
Wil je Annelien volgen? Je vindt ze op Instagram als @annelienvandebib voor korte recensies en een nieuwsbrief om de twee maanden.
Toppers van prentenboeken
Een huis voor Harry van Leo Timmers
Een huis voor Harry van Leo Timmers
Thema: Katten, verdwalen, (t)huis
Korte inhoud: Harry is een binnenhuiskat met een prachtige pluizige vacht. Op een dag gaat hij toch eens buiten om tikkertje te spelen met Vera de vlinder… en dan kan hij z’n huis niet meer vinden!
Aanrader want… Leo Timmers tekent én schrijft zijn prentenboeken, wat je merkt aan de samenhang tussen zijn teksten en illustraties. Poes Harry is erg gedetailleerd getekend, maar op elke pagina staat heel wat witruimte. Zo kunnen ook heel jonge kinderen genieten van dit eenvoudige verhaal. Ze kunnen meevoelen met Harry en houden van de herhaling in de tekst. Dit is een van de allereerste prentenboeken die ik aan mijn eigen dochter kon voorlezen en waar ze haar aandacht erbij kon houden door de (kunstzinnige) eenvoud. Plus: katten!
Waar is mijn noedelsoep?!? van Reza & Chee-Han Kartosen-Wong & Maria Koutamanis (ill.)
Waar is mijn noedelsoep?!? van Reza & Chee-Han Kartosen-Wong & Maria Koutamanis (ill.)
Thema: Eten, school
Korte inhoud: Sam-Ming krijgt elke dag een heerlijk lunchpakketje mee van zijn ouders, maar de allerbeste dagen zijn die waarop hij noedelsoep meekrijgt… en dat is vandaag! Alleen blijkt bij lunchtijd de noedelsoep verdwenen? Wat nu?
Aanrader want… Met dit eenvoudige, maar herkenbare verhaal brengen de schrijver en illustrator een fijne boodschap over diversiteit en respect. Sam-Ming spreekt verschillende klasgenoten aan die hem op hun beurt vertellen over hun lunchpakket vol lekkers van over de hele wereld. Op het eind ruilen ze en proeven ze van alle verschillende gerechten. De illustraties zijn vrolijk (je wilt echt een hapje nemen van al-les!) en leerrijk, met informatie over verschillende landen, ingrediënten en gerechten. Op het eind van het boek zit zelfs een receptkaartje om zelf noedelsoep te maken. Tot mijn grote vreugde verschenen ondertussen twee vervolgverhalen: over een kookwedstrijd en over schaafijs!
Machtige Min van Melissa Castrillon, Nicolette Hoekmeijer (vert.)
Machtige Min van Melissa Castrillon, Nicolette Hoekmeijer (vert.)
Thema: Dapper zijn, natuur
Korte inhoud: Kleine Min woont bij haar vier stoere, dappere, coole tantes die elke avond stoere, dappere, coole verhalen vertellen. Min luistert geboeid en hoopt ooit groot en dapper genoeg te zijn voor haar eigen avonturen.
Aanrader want… Dit prentenboek is een heus kunstwerkje. De illustrator heeft Engelse en Colombiaanse roots, speelt met wonderlijke kleurenpaletten en schildert de kleinste, fijnste details in elke prent. Het hele verhaal speelt zich af in een tuin vol magisch ogende planten. Ze besteedt ook heel veel aandacht aan de samenwerking van tekst en tekening door de compositie van elke pagina. Daarnaast zijn haar verhalen origineel en guitig. Het hoofdpersonage in dit boek is op haar eigen mini-manier dapper! (en ook hier weer: katten!)
Meer tips:
Volg ons op Facebook, Instagram, Pinterest en schrijf je in op onze nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van alle nieuwtjes!