Makkelijk verhuizen doe je zó!
18 jun 2007
Een verhuis regelen is een ware rompslomp...je hele hebben en houden inpakken, alle nodige instanties verwittigen dat je een nieuw adres hebt én zorgen dat er niet teveel brokken gemaakt worden tijdens de verhuis. Wanneer je 3 maanden voor je verhuis de belangrijkste zaken begint te regelen, zal alles echter een pak vlotter verlopen.
Nog 3 maanden te gaan…
- dit is hét moment om de huur van je huidige woning op te zeggen door middel van een aantekend schrijven naar de huisbaas of makelaar
- snor meteen ook even je huurcontract op: meestal moet je de boiler, de schoorsteen, de verwarming,… laten reinigen voor je vertrekt
- hang een affiche met "te huur" uit zodat voorbijgangers zien dat jouw woning of appartement vrij komt. Meestal zal je met de huisbaas of makelaar ook bezoekdata afspreken zodat geïnteresseerden kunnen langskomen
- bekijk ook al even welke zaken (fornuis, microgolfoven, gordijnen,…) je eventueel wil achterlaten voor de volgende huurder en bepaal wat ze nog waard zijn
Nog 2 maanden te gaan…
- maak een plattegrond van je nieuwe woning, zo kan je al even nadenken over de inrichting ervan
- tijd voor om op te ruimen: een verhuis is de ideale moment om (ongebruikte of oude) spullen weg te gooien
- begin stevige kartonnen dozen opzij te houden zodat je af en toe al wat spullen kan inpakken. Noteer op iedere doos wat de inhoud ervan is, dat bespaart je na de verhuis heel wat tijd
Nog enkele weken te gaan…
- ga naar de gemeente en vraag een parkeerplaats aan voor de verhuiswagen
- verschillende instanties kan je nu reeds verwittigen van je verhuis: bank, werkgever, ziekenfonds, verzekeringen,… Ook kan je nu reeds je abonnementen (gsm, internet, distributie,…) even op een rijtje zetten en deze maatschappijen op de hoogte brengen
- ook de gas-, elektriciteits- en watermaatschappij kan je nu reeds optrommelen om de aansluitingen in je nieuwe woning in orde te brengen
Nog 1 week…
- zorg ervoor dat je samen met de nieuwe huurder de meterstanden van gas, water en elektriciteit opneemt en doorgeeft aan de betreffende maatschappijen
- ook het postkantoor dient op de hoogte te zijn van je verhuis zodat zij je post naar je nieuwe adres kunnen doorsturen
- haal emmer en dweil boven want je huurwoning kan nog wel een stevige schrobbeurt gebruiken
Eindelijk verhuisd…
- vergeet je adreswijziging niet door te geven aan de burgerlijke stand zodat je identiteitskaart aangepast kan worden