Meest gendervriendelijk bedrijf 2008

Door De Redactie

Voor het derde jaar op rij organiseerde Comeva samen met Jobat de verkiezing van het meest gendervriendelijk bedrijf. Op 21 maart werden in de kantoren van Sanoma Magazines in Diegem de awards uitgereikt aan de meest man-, vrouw- en gezinsvriendelijke werkgevers. Uit de resultaten van een online enquête op Jobat werden de hoogst scorende bedrijven geselecteerd en daarna verder doorgelicht door de Mobiele Gendercel.
 

Zoals reeds bleek uit de luisterforums van Comeva, blijft de combinatie werk-gezin een pijnpunt voor veel vrouwen én mannen. Vaak stoten ze op onbegrip bij hun werkgever. An Brouckmans van Comeva: "Maar liefst 2000 werknemers lieten in de enquête van zich horen, maar helaas niet alleen met goed nieuws. Bijna 70 % werkt in een omgeving met meer mannelijke dan vrouwelijke leidinggevenden. 30 % zegt dat deeltijds werk in hun bedrijf onaanvaardbaar is, 20 % geeft aan dat het kan, afhankelijk van de functie en meer voor vrouwen dan voor mannen. We willen bedrijven die zich actief inzetten voor gelijke kansen dan ook in de bloemetjes zetten. Het is immers zo dat een gezinsvriendelijk beleid óók winstgevend is!"

Bart Arrazola van Jobat: "Uit de verkiezing van de gelukkigste werknemer die Jobat jaarlijks organiseert, blijkt telkens dat de combinatie werk-gezin een zeer belangrijke parameter is. De economie dwingt bedrijven een tandje bij te steken en dus verhoogt de werkdruk nog. Als een werkgever dan flexibiliteit vraagt van zijn mensen, is het belangrijk dat die flexibiliteit ook door de werkgever geboden wordt, het is een zaak van geven en nemen."

"Toen ik mijn baas om ouderschapsverlof vroeg, bekeek die me zoals een koe naar een trein kijkt, hij dacht dat ik er geen recht meer op had, omdat mijn vrouw al ouderschapsverlof had opgenomen." Met deze quote van een deelnemer aan de enquête, startte Liesbeth Stevens, kabinetsmedewerkster van minister Kathleen van Brempt, haar speech: "We zien nog steeds dat met de komst van kinderen, vooral de tewerkstelling van de moeders daalt. De juiste balans vinden tussen werk en gezin blijft een stressfactor, maar mag dat niet alleen voor vrouwen zijn. Enkel met gelijke kansen voor mannen en vrouwen kan de loopbaankloof gedicht worden. Sommige resultaten zijn echt shockerend, zo meent bijna 30 % dat het hun directie koud laat of werknemers een evenwicht kunnen vinden tussen werk en gezin. Nochtans hoort aandacht voor het personeel ook bij een goede commerciële visie! Gelukkige werknemers zullen beter presteren." 

In de categorie non-profit, werd Kringwinkel Televil uit Vilvoorde de winnaar. Zij kunnen de origineelste gendermaatregel op hun palmares schrijven: een man/vrouw uitwisselingsweek, waar bijvoorbeeld de poetsvrouw een week met de vrachtwagen meetoerde. Een geslaagd initiatief, want de jobruil deed meer respect ontstaan binnen het bedrijf.
Communicatiemedewerker Ingrid De Roo: "De man/vrouw-verhouding en gelijke kansen qua loon en carrière, zijn voor ons vanzelfsprekend. We trachten onze mensen als geheel te zien, niet enkel als werknemer. Omdat we een sociale werkplaats zijn, moeten we ook met de culturele achtergrond van onze werknemers rekening houden. Ware diversiteit gaat bij ons verder dan louter het verschil man/vrouw."

In de categorie profit ging Nike EMEA/Logistics met de award lopen. Hun werknemers kunnen opteren voor een bijzonder viervijfde werkregime: voltijds werken tijdens normale werkweken en thuisblijven tijdens de schoolvakanties. Deze maatregel scoorde vorig jaar hoog in de Comeva-poll over gezinsvriendelijke maatregelen. Voor Nike bleek de realisatie ervan een winnende troef!
HR Director Filip Peeters: "Nike is trots zichzelf het meest gendervriendelijke bedrijf van 2008 te kunnen noemen, omdat we een voortrekker zijn voor diversiteit. Toch stonden we bij het invullen van de enquête vaak verrast over maatregelen die bij ons nog niet aanwezig zijn. Gendervriendelijkheid gaat bij ons ook verder dan de diversiteit man/vrouw, we focussen op verscheidenheid in al zijn vormen. Ervaring leert ons dat diversiteit gelijk staat aan winnen."

 

Partner Content

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."