e-bike
Electric bicycle in Dutch national park The Veluwe with blooming heathland, The Netherlands; Shutterstock ID 476263711

Uitgetest: naar het werk met een elektrische fiets

Door Rani Merckx

Met de fiets naar het werk: niet iedereen staat ervoor te springen. Ik evenmin. Je komt bezweet aan, sleurt met spullen en met een beetje geluk blijft je fietsketting netjes op z’n plaats. Ik laat dan ook zonder schroom mijn stalen ros aan de fietshaak hangen. Tot ze me vroegen om een e-bike uit te testen.

Ik woonΒ in Steenokkerzeel, een gezellig boerendorpje nabij Zaventem, op 20 kilometer van mijn werk. Met mijn 23 lentes ben ik in de fleur van mijn leven, en toch verplaatsΒ ik me dagelijks met het openbaar vervoer. Niet per se door luiheid, maar het geklungel met een fietsketting- en slot, haren die door de wind alle kanten opgaanΒ en het zweten als je je overΒ een hellingΒ zwoegt, zijn niet bepaald doorslaggevende elementen om tijdens de werkweek op een fiets te kruipen.Β Maar speciaalΒ voor Libelle testteΒ ik een maand lang een elektrische fiets uit.

Een ‘gezonde’ investering

Een elektrische fiets: Vlamingen zijn er dol op.Β En ook ik ervoer al snelΒ de voordelen ervan. Ondanks het dure prijskaartje, isΒ een e-bikeΒ eenΒ goede investering. Je bespaart op benzine, verzekeringen, taksΒ en zelfs een auto. Hij is wel duurder dan een gewone fiets en kost al snel tussen 1500 en 3000Β euro.Β De prijs hangt sterk af van de kwaliteit en de levensduur van de accu. Hoe lang jeΒ accu meegaat, hangt dan weer af van hoe intensief je hem gebruikt. Ik legde bijvoorbeeld dagelijks 40 kilometer af, en kwam met een volle batterij toe.

Een duwtje in de rug

Met vermoeide ogen en niet al te fitte benen, sprongΒ ik voor het eerst op een e-bike. Het is opmerkelijk hoe weinig moeite je moet doen om je over die hellingΒ te sleuren of bij tegenwind. Een elektrische fiets steunt jeΒ terwijl jeΒ trapt, waardoor hetΒ een plezier wordt om die aantal kilometers af te leggen. Want hetΒ gaat vooruit, op zo’n elektrische fiets!

Zoef, en je bent vertrokken…

Een bus die te laat, of zelfs niet kwam opdagen, ochtenden waaropΒ je je naast anderen perst als een sardine in een blik: voordien ergerde ik me vaak aan het openbaar vervoer. Die ergernissen zijn met een elektrische fiets verleden tijd! IkΒ kom goedgemutst aan op hetΒ werk, zo hadden mijn collega’s er ook nog baat bij.

MeΒ ’s morgens verplaatsen met de fiets geeft me een gelukzalig gevoel. De wereld wordt stilaan wakker, de wind waait door je haren, en mijn productiviteit?Β Die vliegt de hoogte in, net als mijn energiepeil! De ideeΓ«n stromen binnen,Β wat op zich vervelend is aangezien ik geen notitieboekje bij de hand heb. Onthouden, dan maar. En daarbovenop beweeg ik, zΓ³nder te zweten.Β Het woon-werkverkeer met een elektrische fiets: uitgetest, en goed bevonden!

Veiligheid boven alles

Met de natte herfst- en winterdagen heb ik het lastig om mijzelf op te peppen de fiets te nemen. Je zoeft tenslotte aan 25 km/uur, maar wel als zwakke weggebruiker, door het verkeer. En neergaan op het gladde wegdek? Daar bedank ik liever voor. Een goede fietshelm is dan ook geen overbodige luxe! Iets in mij zegt dat mijn fiets dus een kleine winterslaap zal houden. Maar hΓ©, van niets naar 3/4 van het jaar met de fiets: dat is toch al een hele prestatie, vind ik.

Redactrice Rani testte de Shimano Steps uit, een comfortabele en betrouwbare e-bike met een hoog gebruiksgemak.Β Met een beperkte snelheid van 25 km/uur, drie verschillende snelheidsintensiteiten: eco, medium, high, en overzichtelijke boordcomputer wordt elk ritje een plezier. Op de boordcomputer kun je zien hoe snel je rijdt, hoeveel kilometer je dagelijks of wekelijks hebt afgelegd, de levensduur van de batterij, je snelheid en zo veel meer.Β 

Partner Content

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."