Ontroerend filmpje: “Al was het maar één seconde”
De Franse stichting Mimi Ullens Foundation doet grote ogen opzetten met hun ontroerend reclamefilmpje waarin 20 kankerpatiënten een volledige make-over krijgen. Maar het was geen gewone make-over. Het resultaat? Bekijk het filmpje!
Op 17 juni 2013 kregen twintig kankerpatiënten een uitnodiging in hun brievenbus om aan een unieke make-over deel te nemen, georganiseerd door de Mimi Ullens Foundation. Ze gingen allemaal op in de uitnodiging. Eén voor één werden ze in een fotostudio verwelkomd, waar ze volledig geschminkt en gecoiffeerd werden. Daarnaast kregen ze ook grappige outfits aan. Maar er schuilde een addertje onder het gras: tijdens de make-over werd hen gevraagd om de ogen te sluiten, zodat ze zichzelf niet konden zien.
“Onbezorgd kunnen zijn, is wat ik het meeste mis”, vertelt een patiënte tijdens de make-over. En laat deze onbezorgdheid dan ook de basis zijn van het project "Al was het maar één seconde". Nadat ze volledig getransformeerd waren, met de vreemde kleren en torenhoge pruiken inbegrepen, werden ze voor een grote spiegel geplaatst. Achter deze spiegel stond er een fotograaf die, na het vallen van het doek, alle emoties vastlegt op beeld in één seconde.
En wat krijg je te zien na het vallen van het doek? Verassende, blije maar vooral zorgeloze blikken. Allemaal opgevangen in één beeld. Het make-over avontuur liet hen even de ziekte en hun bezorgdheid vergeten, al was het maar voor één seconde.
Tijdens een tentoonstelling werden de foto's één voor één onthult, in het bijzijn van familieleden en vrienden van de patiënten. Al deze "zorgeloze seconden" werden vervolgens gebundeld in een fotoboek. De opbrengsten van de verkoop van deze fotoboek gaan naar de Foundation.
Het filmpje kwam er in samenwerking met het reclamebureau Leo Burnet. De clip is intussen genomineerd voor maar liefst twaalf prijzen op het Reclamefestival in Cannes. Samen willen ze de levenskwaliteit van een kankerpatiënt beteren, al was het maar voor één seconde.