Social gaming versterkt band tussen ouders en kids
Ouders van nu zijn steeds meer geΓ―ntereseerd in de videogames van hun kinderen. De meesten behoren tot de eerste generatie die de opkomst van de videogames in de jaren ’80 actief heeft meegemaakt. Ze zijn zelf opgegroeid met games en blijven nu ook spelen, terwijl hun kinderen bij wijze van spreken geboren worden met een controller in de hand. De technologie van de huidige games en consoles richt zich vooral op “social gaming“. Zo kan je met een pc online andere spelers uitdagen, met een draagbare console rechtstreeks tegen anderen spelen en met een traditionele console met verschillende spelers tegelijk gamen. Maar het is pas sinds de komst van Nintendo Wii dat de spelletjeswereld voor iedereen toegankelijk werd.
Vandaag hebben de PlayStation Move en de Kinect voor XBOX 360 het voorbeeld van de Wii gevolgd. De PlayStation Move heeft, net als de Wii, een draadloze controller met een trilfunctie die al je bewegingen registreert. En voor de Kinect heb je zelfs helemaal geen controller meer nodig: een infraroodcamera registreert je bewegingen en zet ze onmiddellijk om naar acties op het scherm. Dankzij de bewegingsdetectie kunnen jongens, meisjes, adolescenten, ouders en grootouders snel en gemakkelijk spelen … En samen is altijd leuker dan alleen.
Een recente studie van DreamLand wees uit dat ouders niet voldoende wisten over de games van hun kinderen en dat ze meer betrokken wilden geraken. Dat is een goede zaak, omdat ze er zo zeker van kunnen zijn dat kinderen games spelen die bij hun leeftijd passen. Door het grote aanbod games die de motoriek en de ontwikkeling van hun kinderen bevorderen, zien veel ouders gamen bovendien als een tof en educatief tijdverdrijf. Ze zijn dus helemaal voor.
En Libelle.be ook! Wij konden de nieuwe manieren van gaming alvast uittesten: