We kopen 339 euro speelgoed voor kids
Uit onderzoek is gebleken dat Belgen gemiddeld 204 euro aan speelgoed uitgeven per kind per jaar. Voeg daarbij nog wat videospelletjes en we zitten al snel aan 339 euro per kind per jaar. De financiële crisis is dus nog lang niet te voelen in speelgoedland!
De kids hoeven ook dit jaar geen schrik te hebben dat de Sint of de kerstman niet veel speelgoed zal brengen omwille van de financiële crisis, want ouders verwennen hun kinderen nog steeds even graag in deze periodes. De speelgoedsector realiseert niet voor niets zo'n 60% van haar omzet in de periode oktober-december.
Negen jongeren op de tien kiezen trouwens zelf het speelgoed dat ze cadeau zullen krijgen. En als het om videogames gaat, neemt deze trend toe met de leeftijd: van 82% op de leeftijd van 9 jaar naar 96% rond hun 18e.
Uit het onderzoek bleek bovendien dat vooral grote merken een duidelijke voorkeur wegdragen bij ouders én kinderen. Bij DreamLand zijn het zonder twijfeld de autootjes van Cars, de Littlest Petshop én de klassiekers Playmobil en Lego die het meest over de toonbank gaan. Bij Fun zien ze naast Playmobil en Lego, ook een grote interesse in VTech. In het segment voor de allerkleinsten is dit merk ondertussen een grote concurrent geworden van Fisher Price.
En natuurlijk blijven ook Studio100-producten razend populair. K3 heeft volgens de cijfers z'n beste tijd gehad, maar hun plaats wordt nu ingenomen door Huis Anubis, Mega Mindy en Bumba.