© Visit Limburg

Wandelroute in Limburg: boomgaarden tussen Mettekoven en Veulen

Over de dorpen van Heers

De tocht tussen deze twee gezellige dorpjes van Heers belooft enkele pittige klimmetjes, verre zichten en rijp fruit in de vroege herfst. In natuurreservaat De Knoppel wacht een eerste stevige klim. Maar je ziet hier ook een van de grootste hoogstamboomgaarden, die je via poortjes doorsteekt. In Veulen maak je een ommetje door de dorpskern waarbij de kerk en het kasteel in het vizier komen. Op de terugweg stap je langs uitgestrekt akkerlandschap.

Wandelroute Mettekoven
Verwacht je op deze wandeling aan een stevige klim (of twee), maar de beloning is groot. (c) Visit Limburg

Basisinfo

• Provincie: Limburg
  • Startplek: Taverne Martenshof, Bergstraat 1, 3870 Heers
  • Lengte: 6 km
  • Moeilijkheidsgraad: 1,5
  • Borden: zeshoekige borden met rode driehoek
  • Periode: altijd, niet bij te vochtig weer
  • Kledij:
  • Honden toegelaten: ja, aan de leiband
  • Kidsproof: ja
  • Rolstoel/buggyvriendelijk: neen
  • Picknickmogelijkheid (banken/tafels, cafeetjes…) (op het kaartje):ja
  • Meer info over deze wandeling en de omgeving: klik hier
  • Meer wandelingen in de provincie: klik hier

Dit mag je onderweg zeker niet missen

• Natuurreservaat De Knoppel
  • Een unieke hoogstamboomgaard
  • Kasteel en kerk van Veulen
Wandelroute Mettekoven
Mettekoven, schilderachtig en puur landelijk. (c) Visit Limburg

Routebeschrijving

Volg de borden met de rode driehoek. Start op de Mettekovenstraat met Martenshof links van je – neem in de linkse bocht naar Winningstraat de afslag naar rechts – wandel voorbij hoeve De Brieser naar het natuurreservaat – neem bij de splitsing links en even later het 1ste pad rechts – blijf volgen tot je alleen nog naar links kunt– doe dit – volg tot de draai naar links, je komt vlak voor een draai naar rechts een picknicktafel tegen – volg deze draai (wordt Veulenstraat) tot kruispunt, sla hier even links af en loop rechtdoor bij het volgende kruispunt (Veulenstraat) – ga door tot vlak voor de Nieuwe Steenweg – sla hier rechts af en loop voorbij de kerk (aan je linkerkant) door de Kerkstraat – volg tot kruising Kasteelstraat, neem die links – deze maakt wat bochten naar rechts, blijf volgen – neem aan de T-kruising Kasteelstraat links – blijf volgen tot kapel en kruispunt – neem hier Veulenstraat links en volg  – neem 1ste pad rechts – neem aan het eind de afslag rechts – neem even verder het pad naar links, dat naar een uitzichtpunt en een picknickbank leidt –  na nog een bocht rechts en dan links kom je aan een kruispunt, sla hier links af – wandel terug naar de startplek

Goed om te weten

• Eten & drinken onderweg en in de buurtMartenshof, Mettekovenstraat 2, Mettekoven; even weg van de route vind je in Heers o.m. Heere van Heers, Nieuwe Steenweg 57, 011 48 20 07; The Passage, Steenweg 179, 011 69 86 38
  • Toeristische infoToerisme Heers, Paardskerkhofstraat 20, 011 48 01 01
  • Nog meer te beleven in de buurt: er zijn drie musea in de omgeving: De Mindere, rond Francescaans erfgoed, in Sint-Truiden (12 km); Fruitbelevingscentrum Stroopfabriek in Borgloon (7 km); en natuurlijk het Gallo-Romeins museum in Tongeren (15 km), een absolute aanrader.

Download hier je kaartje met de wandelroute

wandelroute mettekoven

Wil je deze wandeling graag downloaden en afdrukken? Download dan de kaart in PDF-formaat:

Wil je deze wandelroute graag op je wandelgps of smartphone? Hier vind je het GPX-bestand.

Klik hier voor instructies om het GPX-bestand te installeren

Meer uitstapjes in Limburg:

Volg ons op FacebookInstagramPinterest en schrijf je in op onze nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van alle nieuwtjes

Partner Content

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."